درمان معجزه آسا با گیاهان دارویی و دستور غذایی با شیره انگور در قاب کتاب نشست

  درمان معجزه آسا با گیاهان دارویی و دستور غذایی با شیره انگور در قاب کتاب نشست

انتشارات عمیدی دو کتاب جدید در حوزه طب سنتی با عنوان‌های «درمان با گیاهان دارویی معجزه آسا» نوشته رقیه دانش و «شیره انگور (دوشاب) و نقش آن در تغذیه سالم» نوشته رحیم محمدی‌وش بکتاش را به بازار نشر عرضه کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «درمان با گیاهان دارویی معجزه‌آسا» به قلم مهندس رقیه دانش به زیور طبع آراسته و از سوی انتشارات عمیدی به بازار نشر عرضه شده است. 

مولف در مقدمه کتاب با اشاره به این مطلب که انسان یک موجود طبیعی است به همین دلیل به دنبال درمان هر نوع بیماری با استفاده از راه‌های طبیعی می‌گردد. وی اشاره می‌کند که علم قدیم گیاهان دارویی در ایران به دست دانشمندانی مانند ابوعلی‌سینا متحول شد و به اوج شکوفایی رسید همچنین شناخت مواد و ترکیبات گیاهان دارویی مبتنی بر انجام آزمایش‌های بیوشیمیایی بستگی به روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزار پیشرفته، در سده نوزدهم آغاز شد و در سده بیستم توسعه یافت.

کتاب «درمان با گیاهان دارویی معجزه آسا» در دو بخش کلی «گیاهان دارویی معجزه آسا» و «نسخه‌های ترکیبی گیاهان دارویی معجزه‌آسا » تدوین شده و به بررسی گیاهانی مانند، آناگالیس، انار، اوکالیپتوس، بارهنگ، بلوط، بنفشه، برگ بو و سمنو پرداخته است. 

انار «میخوش» بخوریم
مولف درباره انار آورده است، انار با نام علمی punica متعلق به خانواده انار است. انار به طور فراوان در مناطق مختلف ایران و به ویژه در زمین‌های کویری کشت می‌شود. برخی اقوام ایرانی انار را به‌عنوان سمبل فراوانی و برکت در مراسم جشن‌‎‌های آیینی خود مورد استفاده قرار می‌دهند. 

قره گزلو 48 نوع عارضه و بیماری را نام می‌برد که در نتیجه مصرف انار بهبود می‌یابد. پوست انار قابض است، بی‌اختیاری ادرار را برطرف می‌کند و برای رفع کرم معده و جلوگیری از خونریزی مقعد و بواسیر موثر است. مفیدترین نوع انار آن است که نه ترش و نه شیرین بلکه به اصطلاح میخوش باشد. 

چرا بلوط؟
نویسنده همچنین درباره بلوط آورده است، بلوط با نام علمی quercus جزو خانواده راش یا بلوط است. درختان بلوط ایران در نواحی زاگرس به‌صورت جنگل توسعه یافته است. بلوط را در بسیاری از مناطق ایران مانند پارک‌ها، باغ‌ها و در نهرها و جوی‌ها کشت می‌کنند. درخت بلوط گاهی با چنار اشتباه می‌شود.

از جوشانده پوست درخت بلوط به عنوان داروی ضد آنژین و سرما خوردگی و برای رفع ورم لوزه استفاده می‌شود. جوشانده پوست درخت بلوط معالج کچلی و اگزما است و برای برطرف کردن عوارض آن بایستی چندین بار آنرا شست‌. 

پیشنهاد‌های گیاهی برای درمان
«نسخه‌های ترکیبی گیاهان دارویی معجزه‌آسا» عنوان دومین بخش کتاب است. مولف در این بخش به‌طور خلاصه برای هر اختلال یک درمانی گیاهی را پیشنهاد می‌کند. به‌عنوان مثال برای اقرادی که از حساسیت رنج می‌برند توصیه می‌کند از ریشه شیرین بیان استفاده کنند همچنین برای افراد مبتلا به افسردگی پیشنهاد می‌کند از گیاهان شادی‌آور مانند گل محمدی، گل نسترن و میوه آن و گلبرگ نسترن، آناگارلیس و اقاقیا اسطوخودوس و فستق استفاده کنند. 

نخستین چاپ کتاب «درمان با گیاهان دارویی معجزه آسا» با شمارگان یک‌هزار نسخه، در 178 صفحه،  به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات عمیدی به بازار نشر عرضه شده است.
   
خواندنی‌هایی درباره دوشاب
«شیره انگور(دوشاب) و نقش آن در تغذیه سالم» به قلم رحیم محمدی وش‌بکتاش تالیف و از سوی انتشارات عمیدی در سه فصل منتشر شده است. مولف در این اثر به دنبال معرفی بیشتر خواص درمانی و غذایی دوشاب است. 

وی در مقدمه آورده است، امروزه به دلیل اثرات سودمند و منحصر به فرد انگور و محصولات حاصل از آن بویژه شیره انگور در سلامتی انسان‌ها تحقیقات و بررسی‎‌های متفاوتی درباره اثرات تغذیه‌ای، دارویی و درمانی آن صورت گرفته است.

نویسنده در نخستین فصل کتاب یعنی «کلیات» در تعریف شیره انگور آورده است، شیره انگور، آب انگور تخمیر نشده تغلیظ نشده است که به‌عنوان یک شیرین کننده طبیعی (طعم دهنده، مغذی و ….) در تهیه انواع مواد غذایی و یا به تنهایی به‌عنوان ماده غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مولف همچنین در تعریف دوشاب آورده است، اگر به شیره انگور ماده غذایی اضافه شود به محصول حاصل، در اصطلاح دوشاب گفته می‌شود. به‌عنوان مثال با افزودن حبه‌های انگور به شیره انگور با فرآیند مربوطه دوشاب حبه انگور به دست می‌آید. 

مولف در دومین فصل کتاب با عنوان «شیره انگور و دوشاب ـــ غذای فراسودمند» به محصولات تولیدی با دوشاب پرداخته است. در بخشی از این فصل به مصرف شیره انگور در صنایع لبنی اشاره شده است، به‌طور معمول، شیره انگور با شیر پاستوریزه و استریلیزه به‌عنوان مصرف شیر غنی شده با آهن و مواد ثانویه گیاهی (فیتو کمیکال) همچنین شیره انگور به‌عنوان طعم دهنده و شیرین کننده در خامه پاستوریزه کاربرد دارد.
نویسنده در فصل پایانی کتاب بیش از 100 دستور غذایی با شیره انگور را ارائه کرده است. تهیه نان سیمیت، نان صبحانه، کیک، نان زنجبیلی، کاچاماک، سوفله با شیره انگور از جمله این دستورات غذایی است. 

نخستین چاپ کتاب «شیره انگور(دوشاب) و نقش آن در تغذیه سالم» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 152 صفحه، به بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات عمیدی به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری