پروژه «کتاب آشامیدنی» در نمایشگاه کتاب فرانکفورت چیست؟

همراه با شصت و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت/13

  پروژه «کتاب آشامیدنی» در نمایشگاه کتاب فرانکفورت چیست؟

«کن سوریته» مؤسس سازمان خیریه موسوم به «WATERisLIFE» همان کسی است که با پشتیبانی از ابداع «کتاب آشامیدنی»/ Drinkable Book می‌خواهد کتابی که جان هزاران انسان را در سراسر جهان نجات دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) قرار است «کن سوریته» روز هفتم اکتبر در سالن 4.c سخنرانی با عنوان «چرا نوآوری لزوماً مترادف با دیجیتالی شدن نیست» موضوع کتاب آشامیدنی را توضیح دهد.

به گفته وی سالانه 3.4 میلیون نفر براثر خوردن آب آلوده جان خود را از دست می‌دهند و با کتاب آشامیدنی می‌توان جلوی این فاجعه را گرفت.

این کتاب شامل یک صفحه فیلتر نانو است که 95 درصد آلودگی آب را می‌گیرد و این کتاب می‌تواند نجات‌بخش جان انسان‌هایی شود که قادر به خوردن آب آشامیدنی سالم نیستند.

گفتنی است محققان دانشگاه “کارنگی ملون” و دانشگاه “ویرجینیا”، به‌منظور ایجاد تغییر در این روند، پروژه‌ای به نام “کتاب آشامیدنی” (Drinkable Book) را توسعه داده‌اند.

صفحات این کتاب _که برای نشر آن تنها سرمایه‌ای معادل چند سنت نیاز است_ شامل توصیه‌هایی، گاهاً تعجب‌آور، در مورد آموزش اصول اولیۀ حفظ کیفیت آب است.

برای مثال در یکی از صفحات این جمله به چشم می‌خورد: “از ریختن ضایعات و زباله‌های خود در نزدیکی سرچشمه‌های آب دوری‌کنید.” اما مهم‌ترین کاربرد این صفحات، ویژگی آن‌ها است که به فیلترهایی برای از بین بردن باکتری‌های کشندۀ موجود در آب یاری می‌رساند.

عملکرد “کتاب آشامیدنی” همچون فیلتر قهوه‌جوش است که قادر است 99 درصد باکتری‌های موجود در آب را از بین ببرد. کیفیت آبی که با استفاده از این کتاب‌ها فیلتر می‌شود با آب آشامیدنی شهری برابر است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری