کیفیت قابل قبول منابع حوزه دامپزشکی/ برای ترجمه منابعمان محدودیت داریم

مولف کتاب‌های حوزه دامپزشکی در گفت‌و‌گو با ایبنا

  کیفیت قابل قبول منابع حوزه دامپزشکی/ برای ترجمه منابعمان محدودیت داریم

حسینعلی ابراهیم‌زاده موسوی، با اشاره به ظرفیت علمی آثار مولفان حوزه دامپزشکی برای ترجمه به زبان‌‌های دیگر گفت: بسیاری از آثار فارسی حوزه دامپزشکی، ظرفیت ترجمه به زبان‌های خارجی را دارند، اما به دلیل برخی محدودیت‌ها، جریان ترجمه این آثار چندان پررنگ‌ نبوده است.

دکتر حسینعلی ابراهیم‌زاده موسوی، عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره سیر تحول دانش دامپزشکی در ایران اظهار کرد:‌ دامپزشکی به شکل مدرن آن، با تاسیس مدرسه عالی‌ دامداری در سال ۱۹۳۲ میلادی در ایران آغاز شد. تربیت دامپزشکان براساس علوم جدید، اوج تلاش فعالان حوزه دامپزشکی برای حرکت به سوی علمی شدن این رشته در کشور بود. 

کیفیت کتاب‌های حوزه دامپزشکی قابل قبول است 
وی کیفیت منابع دامپزشکی را قابل قبول دانست و گفت: کتاب‌های حوزه دامپزشکی از کیفیت قابل قبولی برخوردارند. کیفیت در تولید کتاب‌های دامپزشکی، نتیجه توجه به رشد کیفی و کمی دانشگاه، تعداد اعضای هیات علمی‎ و تالیف و پژوهش تخصصی در این حوزه است.

ارتقاء کیفیت در مراکز آموزشی  
ابراهیم‌زاده موسوی،‌ با بیان این مطلب که ایران در بخش دانش دامپزشکی در منطقه دارای رتبه نخست است، ادامه داد: برای حفظ جایگاه نخست کشورمان در منطقه به‌عنوان کشور صاحب دانش دامپزشکی، با توجه به گستره بالای حوزه دامپزشکی، باید به افزایش کیفیت مراکز آموزشی توجه کنیم. افزایش کیفیت آزمایشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و افزایش دسترسی دانشجویان و محققان به کتاب‌های معتبر داخلی و خارجی، از مهم‌ترین نمونه‌های تلاش برای حفظ جایگاه علمی کشور‌مان در حوزه دامپزشکی است. 

مترجم کتاب «اطلس بافت‌شناسی ماهی» تصریح کرد:‌ ارایه تسهیلات برای حضور پژوهشگران دانشگاهی شاخه‌های مختلف دامپزشکی در کنفرانس‌های بین‌المللی و ایجاد هماهنگی بین مراکز اجرایی و دانشگاهی نیز در این راستا ضروری است. 

ابراهیم‌زاده موسوی درباره نیاز دانشگاه‎ها به فرصت‌های پژوهشی گفت: در هر دوره با نیاز‌ها و مسایل خاصی روبه‌‌رو هستیم، اما موضوع پیشگیری در بخش دامپزشکی، از مهمترین مباحث در هر دوره زمانی است. بنابراین تقویت امکانات پیشگیری در مراکز دامپروری، ‌پرورش دام و حیات‌وحش دارای اولویت است. از سوی دیگر باید به دنبال توسعه روش‌های درمانی باشیم.

قدردان نخستین‌ها باشیم/ یادی از پدر دامپزشکی ایران
ابراهیم‌زاده موسوی درباره معرفی کتاب‌های شاخص حوزه دامپزشکی کشور اظهار کرد:‌ بنده نمی‎توانم در حوزه دامپزشکی به اثر خاصی اشاره کنم، چون کتاب‎های شاخص بسیارند. نام بردن از یک اثر، جفا در حق دیگر استادان است که در این زمینه کار کرده‎اند. شاید بتوانم به‌طور کلی بگویم، افرادی که در ابتدا انتشاراتی تاسیس و کتاب‎هایی در زمینه دامپزشکی منتشر کردند، افراد و کتاب‎های شاخصی داشتند. مرحوم دکتر سیدمحمد رفیعی، مرحوم دکتر رضا رستگار و مرحوم دکتر احمد شیمی، جزو نخستین مولفانی بودند که در زمینه دامپزشکی، علوم پایه و بالینی به انتشار کتاب دست‌ زدند. البته محققان و استادان که بعد‌ها با الگو گرفتن از این افراد، به تالیف کتاب دست‌ زدند نیز در زمره مولفان برتر قرار می‌گیرند. 

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ادامه داد:‌ در ابتدا باید از نخستین مولفان این حوزه تجلیل کنیم، چراکه آن‌ها بنیانگذاران رشته دامپزشکی بودند؛ افرادی که زمینه‎های تفکیک شاخه‌های این رشته را فراهم کردند و موجب تخصصی شدن این حوزه شدند. باقی افراد نیز این پرچم را به دست گرفتند و دست به دست به نسل امروز رساندند تا در حوزه دامپزشکی پیشرفت کنیم.

تأثیرگذارترین کتاب‌ها در حوزه دامپزشکی 
ابراهیم‌زاده موسوی، کتاب دکتر احمد مخبر را اثری تاثیرگذار درحوزه دامپزشکی دانست و گفت: از جمله تاثیرگذارترین کتاب‌های این حوزه «بیماری‎های ماهیان پرورشی» نوشته مرحوم دکتر احمد مخبر است. در حوزه علم میکروبیولوژی نیز کتاب‎های دکتر حسن تاج‎بخش، همچنین آثار مرحوم احمد شیمی، دکتر رضا رستگار در حوزه جراحی، دکتر اصغر ایلخانی‌ و دکتر رفیعی در زمینه انگل‎‎شناسی نیز از شهرت بین‌المللی برخوردارند.

ترجمه کتاب‎های دامپزشکی به زبان‎های خارجی
نویسنده کتاب «بیماری‌های ماهیان زینتی» در ادامه با اشاره به ظرفیت علمی کتاب‌های حوزه دامپزشکی برای ترجمه به زبان‌های دیگر عنوان کرد: برخی آثار حوزه دامپزشکی مانند کتاب «تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران» نوشته دکتر حسن تاجبخش، به زبان‌های دیگر ترجمه شده است. البته بسیاری از منابع دیگر نیز این ظرفیت را دارا هستند.

تالیف کتاب، با هدف تربیت متخصص و حفظ گونه‌های کمیاب
ابراهیم‌زاده موسوی درباره موضوعات مغفول در حوزه نشر دامپزشکی کشور گفت: پیش از انقلاب، رشته دامپزشکی، یک رشته عمومی بود و بعد از انقلاب، به‌عنوان یک رشته تخصصی مطرح شد، به‌طوری که در حال حاضر دامپزشکی در ایران صاحب 25 شاخه تخصصی است. 

نویسنده کتاب «بهداشت مواد غذایی با منشا آبزیان» افزود: محیط ‎زیست و حیات‌وحش از بحث‌هایی است که چندان در کتاب‌های علمی و دانشگاهی به آن‌ها پرداخته نشده، در حالی‌که ایران، نخستین تولیدکننده آبزیان در منطقه و خاورمیانه است. بنابراین توجه به تالیف کتاب، با هدف تربیت متخصص و حفظ گونه‌های کمیاب ضروری است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری