آگاهی‌بخشی در برابر زلزله با تاکید برتاثیرگذاری کتاب/ مردم کتابخوانی نداریم

گفت‌و‌گو با پدر علم زلزله‌شناسی به بهانه روز کاهش اثرات بلایای طبیعی

  آگاهی‌بخشی در برابر زلزله با تاکید برتاثیرگذاری کتاب/ مردم کتابخوانی نداریم

بهرام عکاشه، در روز کاهش اثرات بلایای طبیعی،‌ با تاکید براهمیت آگاهی‌بخشی با کمک کتاب در برابر آسیب‌های زلزله گفت: ایجاد واحد درسی مستقل با عنوان «زلزله و نحوه مقابله با آن» در مقاطع مختلف تحصیلی ضروری است.

دکتر بهرام عکاشه،‌ پدر علم زلزله‌شناسی ایران، به مناسبت یکشنبه 20 مهر، روز کاهش اثرات بلایای طبیعی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره آموزش ایمنی در برابر زلزله اظهار کرد: آموزش باید از دوران پیش از دبستان آغاز شود، همچنین آیین‌نامه‌های فعلی با هدف عملگرا کردن آن‌ها و متعهد کرن مهندسان در ساخت سازه‌های ساختمانی باید اصلاح شوند، چراکه متاسفانه مهندسان ما متعهد نیستند.
پزشک از غفلتش شاید یکی مُرد       مهندس در خطا صد خانه را بُرد 

وی افزود: سه هزار و 750 سال پیش، در کتاب «قانون» حمورابی، احکام سنگینی برای معمار‌های متخلف تعیین شده بود؛ پنج قانون این کتاب به معماران اختصاص داشت.

نقش کتاب در آگاهی‌بخشی نسبت به بلایای طبیعی
عکاشه با تاکید بر اهمیت آگاهی‌بخشی از طریق رسانه‌ها‌یی مانند کتاب تصریح کرد: توجه به نقش مردم قبل، حین و بعد از بحران اساسی است. به‌عبارتی دیگر، مردم باید نسبت به وضعیت بحران آگاهی داشته باشند، که چه کاری باید انجام دهند. نقش رسانه‌های مختلف به‌ویژه کتاب در آگاهی‌بخشی بسیار مهم است. توسعه آموزش در همه مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان و حتی ایجاد یک واحد مستقل دانشگاهی با عنوان «زلزله و نحوه مقابله با آن» در آگاهی‌بخشی ضروری است. برگزاری مانور‌های استاندارد زلزله نیز باید جدی گرفته شود؛ برگزاری مانور‌های زلزله در کشور ما بیشتر شبیه تفریح است.

مردم کتابخوان نداریم
پدر علم زلزله‌شناسی در ادامه با اشاره به نقش کتاب در روشنگری اذهان در رابطه با زلزله گفت: متاسفانه مردم کتابخوانی نداریم. مردم بیشتر ترجیح می‌دهند جدول حل کنند تا کتاب بخوانند. روشنگری به وسیله کتاب و رسانه و ستاد بحرانی که ایجاد شده، گسترش پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد:‌ قبل و بعد از انقلاب، از طریق رسانه‌های مختلف نسبت به خطرات پدیده بلایای طبیعی به‌ویژه زلزله، مصاحبه‌های متعددی داشته‌ام، اما نتیجه همه این اعلام خطر‌ها در سال 76 با تشکیل ستاد بحران از سوی دولت وقت به ثمر رسید. 

لزوم بررسی موضوع تغییر محل پایتخت
عکاشه در ادامه اظهار کرد: مقاوم‌سازی منزل و محل کار مقامات کلیدی کشور،‌ تشکیل ستاد مدیریت بحران برای شهر تهران و آغاز مطالعه با هدف تغییر محل پایتخت، سه پیشنهاد اصلی من به شورای عالی امنیت ملی بود. تشکیل ستاد بحران در کشور نتیجه مصاحبه بنده با روزنامه کثیر‌النتشار همشهری در تاریخ اول مهرماه ‌سال 76 بود. این مصاحبه با عنوان «بیشتر سازه‌های تهران تاب زلزله شدید را ندارند» منتشر شده بود.

وی افزود:‌ بعد از انتشار این مصاحبه، کمیته امنیت ملی در پنجم مهرماه 76 نخستین‌بار با ارسال نامه‌ای با من تماس گرفت و خواهان اطلاعات مستند درباره محتوای این مصاحبه شد. 28 همان ماه همه اطلاعات مستند این موضوع را به کمیته امنیت داخلی ارسال کردم. سه پیشنهاد درباره پیشگیری از آسیب‌های زلزله در همین نامه آمده بود.  وزرای کابینه نیز با دستور رئیس‌جمهوری نسبت به اتخاذ تصمیمات مقتضی دست به کار شدند. 

غفلت کنیم، تهران از بین می‌رود
مولف کتاب «مبانی ژئوفیزیک» درباره خطر وقوع زلزله در تهران و اثرات احتمالی که برجای خواهد گذاشت گفت:‌ فروردین‌ماه سال 78 به درخواست دولت ایران، آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن،‌ گروه مطالعاتی خود را به ایران اعزام کرد تا کار‌های مطالعاتی درباره مناطق زلزله‌خیز ایران را انجام دهد. 18 ماه بعد، نخستین گزارش این گروه منتشر شد که براساس آن میزان تخریب‌‌های احتمالی زلزله با فعال‌ شدن گسل‌ مناطق ری، شمال تهران،‌ فشم یا گسل ناشناخته اعلام شد. در نتیجه این مطالعه مشخص شد تهران با 8 تا 9 درجه مرکالی از بین می‌رود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری