سورنا ستاری: دیپلماسی علم نیازمند زیرساخت است

  سورنا ستاری: دیپلماسی علم نیازمند زیرساخت است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در آیین هشتمین همایش سالانه نخبگان و نخستین جشنواره فرهنگی و ورزشی نخبگان جوان، با تاکید بر توانمندسازی نخبگان به‌عنوان هدف اصلی بنیاد نخبگان گفت: دیپلماسی علم، نیازمند ایجاد زیرساخت‌هاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری پیش از ظهر امروز (29 مهرماه) در آیین هشتمین همایش سالانه نخبگان و نخستین جشنواره فرهنگی و ورزشی نخبگان جوان، با اشاره به رویکرد دولت نسبت به نخبگان اظهار کرد: هدف اصلی دولت، توانمندسازی نخبگان است. اقتصاد وابسته به نفت مشکل تاریخی ایران بوده است و چنین اقتصادی مجال رشد نخبه را نخواهد داد. تکیه بر پول فروش نفت، موجب شده بود تا ما به ارزش افزوده نیازی نداشته باشیم، بلکه برای رفع نیاز، به خرید کالا بپردازیم. 

تلاش برای اتصال دانشگاه به جامعه
وی ادامه داد: برای تقویت شرکت‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان، نیازمند تغییر در شیوه تفکر هستیم. تلاش برای اتصال دانشگاه به جامعه، نمونه‌ای از این تغییر در تفکر است. امروزه دانشجویان به ویژه دانشجویان روستایی، تاثیری در اقتصاد ندارند. 

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: تقویت ارتباط بین معاونت علمی و فناوری و بنیاد علمی نخبگان، از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت در یک‌سال گذشته بود. تقویت این ارتباط، منجر به جذب نخبگان خواهد شد. 

ایجاد طرح شهاب، برای شناسایی نخبگان
ستاری با اشاره به طرح شهاب افزود: دایره شناسایی نخبگان در حال تغییر است و طرح شهاب نیز برای تحقق این هدف از مهرماه در همه مدارس کشور در حال اجرایی شدن است. اجرای طرح شهاب، موجب می‌شود تا نخبگان از همان ابتدای ورود به مدرسه شناسایی شوند. بنابراین دیگر نیازی به ساخت مدارس استعداد درخشان نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: توانمندسازی نخبگان، هدف اصلی بنیاد نخبگان و معاونت علمی و فناوری است؛ ما  دنبال راهی برای افزایش تاثیر نخبگان در جامعه هستیم. 

این کشور به نخبگان اجازه دیده شدن داد
معاون علمی و فناوری دولت تدبیر و امید در ادامه گفت: از ما نخواهید هرماه پول ثابتی به حساب شما واریز کنیم، بلکه از ما بخواهید شما را توانمند کنیم، چراکه شما می‌توانید در اقتصاد و فرهنگ تاثیرگذار باشید. نخبه باید هزینه‌های بیشتری نسبت به سایر مردم بپردازد، اگر درست انتخاب کنید، گزینه‌های زیادی در اختیار دارید. اما به یاد داشته باشید، این کشور به شما اجازه داد تا دیده شوید، بنابراین ما در برابر این کشور مسئولیت داریم.

ستاری با اشاره به فعالیت بخش بین‌الملل بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: بخش بین‌الملل بنیاد ملی نخبگان که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده، به دنبال جذب ظرفیت‌های نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور است. در سفر اخیر دولت به نیویورک مقدمات برقراری این ارتباط فراهم شد. البته باید زیرساخت‌های این ارتباط ایجاد شود. دیپلماسی علم در بنیاد ملی نخبگان به جد دنبال می‌شود.

آیین هشتمین همایش سالانه و نخستین جشنواره فرهنگی و ورزشی نخبگان جوان، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه 29 مهرماه) با حضور حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، دکتر علی نجفی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی روسای دانشگاه‌های کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری