3 سال از خاموشی پدر برق ایران گذشت

یادی از نویسنده «خاطرات مهندس تیمور لکستانی»

تیمور لکستانی، پدر برق ایران و نویسنده «آئین‌نامه‌ حفاظت از خطرات ناشی از برق» و رساله‌ای مربوط به تدوین توزیع نیروی برق، 3 سال پیش در چنین روزی (2 آبان 1390) چراغ عمرش خاموش شد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- مهندس تیمور لکستانی، در سال ۱۲۹۴ در سلماس به دنیا آمد. وی پس از اخذ مدرک دیپلم از دبیرستان فردوسی تبریز، در سال ۱۳۱۳ در ردیف 10 نفر نخست دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته و با اخذ رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شد.

لکستانی که از شاگردان دانشمند فقید دکتر محمود حسابی بود، جزو نخستین گروه مهندسان برق دانش‌آموخته دانشگاه تهران به شمار می‌رفت که پس از فراغت از تحصیل به صنعت برق کشور ملحق شد.

وی را به دلیل خدمات متعهدانه‌اش به صنعت برق کشور و نقش تاثیرگذار در توسعه شبکه برق تهران، «پدر برق ایران» لقب داده‌اند.

تیمور لکستانی، از پایه‌گذاران دانشگاه صنعتی شریف و در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۹ عضو هیات امنا و معاون فنی این دانشگاه نیز بود. در سال 1386، کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران، لکستانی را به‌عنوان مهندس برجسته معرفی کرد. وی همچنین پیشکسوت برگزیده در پنجمین جشنواره بانیان علم و صنعت برق ایران بود.

تالیف «آئین‌نامه‌ حفاظت از خطرات ناشی از برق» و رساله‌ای مربوط به تدوین توزیع نیروی برق در کارنامه علمی پدر برق ایران دیده می‌شود. کتاب خاطرات مهندس تیمور لکستانی، به قلم خود استاد نیز، به‌صورت کتاب چاپی و نشر الکترونیک منتشر شده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پیش از این دومین گزارش از «چهره‌های ماندگار کهکشان علم ایران» را به معرفی مهندس تیمور لکستانی، پدر برق ایران اختصاص داده بود. متن کامل این گزارش را اینجــــــــا بخوانید.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری