مشارکت دانشگاه‌های باسابقه در تعیین بخشی از سرفصل‌های درسی

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد

  مشارکت دانشگاه‌های باسابقه در تعیین بخشی از سرفصل‌های درسی

جعفر میلی‌منفرد، ضمن اعلام خبر تدوین آئین‌نامه‌ای در شورای عالی برنامه‌ریزی برای مشارکت دانشگاه‌ها در روزآمدی سرفصل‌های درسی گفت: دانشگاه‌های باسابقه بیش از 40 سال، در روزآمدی منابع درسی خود مجاز خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دکتر جعفر میلی‌منفرد، معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در حاشیه هشتیمن همایش سالانه و نخستین جشنواره فرهنگی و ورزشی نخبگان جوان، درباره واگذاری تعیین سرفصل‌‌های درسی به دانشگاه‌ها اظهار کرد: شورای عالی برنامه‌ریزی تصمیم‌گیر این موضوع است، بنابراین آئین‌نامه‌ای در شورای عالی برنامه‌ریزی به‌عنوان سیاستگذار در برنامه‌ریزی آموزشی در حال تدوین است که در صورت تصویب این آئین‌نامه، به دانشگاه‌های باسابقه اجازه داده خواهد شد تا با رعایت شرایطی، تعدادی از سرفصل‌های درسی را در یک چارچوب بازنگری کنند. 

وی افزود: اصلی‌ترین هدف وزارت علوم از اتخاذ چنین تصمیمی، بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت و توان تخصصی دانشگاه‌ها و کاربردی و روزآمد شدن منابع آموزشی است.

میلی‌منفرد در تشریح مفهوم بازنگری سرفصل‌های درسی توضیح داد: به‌عنوان مثال، به دانشگاه‌‌ها این اجازه داده خواهد شد تا نسبت به روز‌آمدی20 درصد از سرفصل‌های شاخه‌های درسی خود اقدام کنند. بنابراین وزارت علوم از نیروی‌های تخصصی بیشتری برای روز‌آمدی منابع دانشگاهی بهره‌ خواهد برد. 

ارائه درس با سرفصل‌های روزآمد
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در ادامه با اشاره به برخی مفاد احتمالی آئین‌نامه شورای عالی برنامه‌ریزی گفت: یکی از مفاد احتمالی آئین‌نامه شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مشروط کردن ادامه ارائه یک درس به روزآمدی منابع آن از سوی دانشگاه است؛ به‌عبارتی دیگر، این احتمال وجود دارد که براساس آئین‌نامه شورای عالی برنامه‌ریزی، مقرر شود دانشگاه‌ها به شرطی می‌توانند درسی را ارائه کنند که سرفصل‌های آن درس عمری بیش از چهار سال نداشته باشند. 

وی همچین درباره دانشگاه‌های مجاز برای ارائه سرفصل‌های درسی اظهار کرد: دانشگاه‌های دارای سابقه بیش از 40 سال در تعیین سرفصل‌های برخی شاخه‌های دانشگاهی مجاز خواهند بود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری