انتشار فراخوان پنجمین جایزه علمی دکتر علیمحمدی

  انتشار فراخوان پنجمین جایزه علمی دکتر علیمحمدی

فراخوان پنجمین دوره «جایزه علیمحمدی» ویژه رساله‌های برتر دکترای فیزیک ایران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این جایزه، به پاس خدمات علمی و دانشگاهی شهید دکتر مسعود علیمحمدی، استاد فقید دانشگاه تهران و نخستین دانش‌آموخته دکترای فیزیک داخل کشور، هرساله برگزار می‌شود. 

تامین زیرساخت‌های علمی و تاسیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی وزارت علوم و ایجاد مقطع تحصیلات تکمیلی در ایران، از مهم‌ترین اقدامات علمی شهید دکتر مسعود علیمحمدی است.

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی وزارت علوم با همکاری انجمن فیزیک ایران، پنجمین جایزه علمی «شهید علیمحمدی» را به رساله‌های برتر دکترا در رشته فیزیک که در فاصله سال‌های 1391 تا 1393 در داخل کشور تهیه شده و مرحله دفاع را گذرانده باشند، اعطا می‌کند.

فعالیت‌های پژوهشی و تالیف رساله علمی دانش‌آموختگان مقطع دکترا، باید به تائید حداقل سه نفر از اعضای هیات علمی برسد و به‌عنوان رساله ممتاز شناخته شده باشد. 

نامزدی هر شرکت‌کننده باید به‌صورت مکتوب از سوی استاد راهنما با شرح دلایل، ارائه مستندات، مقالات مستخرج از پایان‌نامه و اطلاعات مربوط به متقاضی و همچنین نام و نشانی حداقل دو عضو هیات علمی دیگر که می‌توانند موید نامزدی رساله مربوطه باشند، تا تاریخ 15 فروردین 1394 به دفتر معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ارسال شود.

کمیته داوران پس از بررسی مدارک ارسالی و استفاده از نظرات مشاوران علمی، رساله‌های برتر را انتخاب خواهد کرد. این جایزه، در آئین افتتاحیه بیست و دومین کنفرانس بهاره فیزیک پژوهشگاه اعطا می‌شود.

رساله‌های برتر و منتخب جایزه علمی شهید دکتر مسعود علیمحمدی، در قالب کتاب منتشر خواهند شد.

برنده چهارمین جایزه که بود؟
چهارمین جایزه دکتر علیمحمدی، فروردین 93، به دکتر علی اقبالی، دانش‌آموخته دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، برای رساله دکترا با عنوان «مباحثی در مورد مدل‌های سیگمای ابر‌ پواسون- لی – ‬دوگان روی‬ ابر خمینه‌ها‬‌» اعطا شده بود. 

هیات داوران، به دلیل اهمیت و کیفیت نتایج رساله و نیز تولیدات علمی ارزشمند و متمرکز، از میان داوطلبان جایزه، وی را شایسته دریافت این جایزه دانستند.

درباره دکتر علیمحمدی
مسعود علیمحمدی، متولد سوم شهریورماه 1338، پس از اخذ دیپلم از دبیرستان شهریار قلهک در سال 56، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته فیزیک در دانشگاه شیراز آغاز کرد و پس از فارغ‌التحصیلی در سال 64 در دوره کارشناسی ارشد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد. 

وی در سال 67 تحصیلات خود را در نخستین دوره دکترای فیزیک نظری دانشگاه صنعتی شریف پی گرفت و در مهر‌ماه سال 71 به‌عنوان نخستین دانش‌آموخته دکترای فیزیک داخل کشور و نخستین دانش‌آموخته دکترای دانشگاه شریف فارغ‌التحصیل شد. 

این فیزیکدان ایرانی، عضو هیات ممیزه دانشگاه تهران و عضو شورای پردیس علوم و معاون پژوهشی پردیس تا سال 87 بود.

شهید دکتر علیمحمدی، در طول سال‌ها فعالیت علمی و تحقیقاتی خود بیش از 80 مقاله در معتبرترین مجلات علمی جهان به چاپ رسانده و در سال 86 در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، حایز رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی شده بود.

زمینه اصلی تحصیلات و تحقیقات دکتر علیمحمدی، ذرات بنیادی به‌ویژه نظریه «ریسمان» و به‌طور دقیق‌تر نظریه «میدان‌های همدیس» بود. وی مدت چهار سال به‌عنوان پژوهشگر غیرمقیم در پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی فعالیت داشت.

دکتر علیمحمدی، خردادماه 87 به‌عنوان یکی از دو نماینده ایران در پروژه سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) منصوب شده بود.

شهید دکتر مسعود علیمحمدی، استاد پایه 22 فیزیک دانشگاه تهران، صبح 22 دیماه 88 هنگام خروج از خانه بر اثر انفجار بمب به شهادت رسید.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری