معرفی ابزار ارزیابی فرایند مدیریت منابع انسانی با نگاهی به تجربیات شرکت فیلیپس

  معرفی ابزار ارزیابی فرایند مدیریت منابع انسانی با نگاهی به تجربیات شرکت فیلیپس

کتاب «ابزار ارزیابی فرایند مدیریت منابع انسانی» به قلم محمدجواد آبگون، فرایندهای منابع انسانی را براساس مدل تجربه شده از سوی شرکت بین‌المللی فیلیپس ارزیابی کرده است.

مهندس محمدجواد آبگون، مدیرعامل شرکت کاوشگران بهره‌وری پویای پارس، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ضرورت تالیف و ترجمه کتاب «ابزار ارزیابی فرایند مدیریت منابع انسانی» اظهار کرد: سازمان‌ها همیشه فعالیت‌هایشان را در حوزه سرمایه انسانی رصد می‌کنند. شرکت‌های ایرانی نیز تاکنون انواع پروژه‌ها را در این حوزه معرفی و اجرا کرده‌اند اما نحوه انتخاب پروژه‌ها روش مشخصی نداشته است.

وی افزود: این اثر سطح بلوغ فرایندهای مدیریت منابع انسانی را تبیین و شرکت‌ها را وادار به ارزیابی می‌کند تا سطح خود را در حوزه مدیریت منابع انسانی بشناسند.

مدیرعامل شرکت کاوشگران بهره‌وری پویای پارس در ادامه گفت: کتاب حاضر، حاصل تجربیات شرکت بین‌المللی فیلیپس، با سابقه مدیریت 165 هزار پرسنل در دنیاست. فیلیپس در سال 2004، این تجربیات را در اختیار بنیاد کیفیت اروپا (eftum) قرار داد و این بنیاد در سال 2008 آن‌را در قالب کتاب منتشر کرد.

آبگون که تالیف و ترجمه «ابزار ارزیابی فرایند مدیریت منابع انسانی» را برعهده داشته، عنوان کرد: در این اثر، مدل مدیریت معرفی شده در کتاب اصلی، با توجه به شرایط، امکانات و فرهنگ ایرانی، بومی‌سازی شده است. 

وی با اشاره به این‌که کتاب حاضر در 10 فصل تالیف و ترجمه شده، افزود: «فرایند استراتژی مدیریت منابع انسانی»، «توسعه قابلیت سازمانی»، «کارمندیابی»، «توسعه کارکنان»، «مدیریت استعدادها»، «مدیریت عملکرد»، «پاداش و قدردانی»، «ایمنی و بهداشت»، «ارتباطات داخلی و خارجی» و «مدیریت داده‌ها و سیستم‌های منابع انسانی» عناوین فصل‌های ده‌گانه کتاب را شامل می‌شوند. 

مدیرعامل شرکت کاوشگران بهره‌وری پویای پارس، درباره مهم‌ترین موضوعات ارائه شده در کتاب گفت: از کلیدی‌ترین مباحث مطرح شده در این اثر مدیریتی می‌توان به «اندازه‌گیری کیفیت فرآیندهای منابع انسانی»، «پیاده‌سازی برنامه بهبود به منظور پشتیبانی از وظایف منابع انسانی»، «هموارسازی حرکت تعالی منابع انسانی»، «انتخاب درست و صحیح پروژه‌های بهبود در حوزه منابع انسانی»، «برنامه‌ریزی کوتاه مدت، ميان‌مدت و بلندمدت در حوزه منابع انسانی»، «امکان مقایسه سطح بلوغ فرآیندهای منابع انسانی سازمان با سایر سازمان‌های پیشرو»، «تشخيص زمان و مکان مناسب برای استفاده از ابزارهای نوین مدیریت منابع انسانی» و «کمک به مدیران در انتخاب بهترین رویکردها با توجه به مقتضیات سازمان» اشاره کرد.

مهندس محمدجواد آبگون، مدیرعامل شرکت کاوشگران بهره‌وری پویای پارس، علاوه بر تالیف و ترجمه «ابزار ارزیابی فرایند مدیریت منابع انسانی» تاکنون 6 عنوان کتاب دیگر را نیز تالیف و ترجمه کرده است. «سیستم مدیریت محیط زیست در شهرداری‌‌ها» و «سیستم رسیدگی به شکایات مشتریان» دو اثر تالیفی وی به‌شمار می‌آیند و «استاندارد ایزو 17025: 2005» و «استاندارد ایزو 9001: 2008» نیز از جمله آثار تالیفی محمدجواد آبگون هستند.

نخستین چاپ کتاب «ابزار ارزیابی فرایند مدیریت منابع انسانی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 89 صفحه، به بهای هشت هزار تومان، از سوی انتشارات راد نواندیش روانه بازار نشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری