آشنایی با مرکز انتقال خون و کاهش اثرات اشعه گاما در قاب کتاب

  آشنایی با مرکز انتقال خون و کاهش اثرات اشعه گاما در قاب کتاب

انتشارات تیمور‌زاده سه اثر جدید پزشکی «راهنمای برخورد با عفونت اطراف مفصل مصنوعی»، «200 پرسش امتحان جامع علوم پایه دارو‌سازی» و «اطلس جامع انتقال خون» را روانه بازار نشر کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- «راهنمای برخورد با عفونت اطراف مفصل مصنوعی» به قلم مشترک دکتر جواد پرویزی و دکتر تورستن گرکه، با  ترجمه انجمن جراحان ارتوپدی ایران منتشر شده است. فهرست موضوعی این کتاب در 15 کار‌گروه تدوین شده که مهم‌ترین آن‌‌ها شامل «آموزش و کاهش عوارض»، «آماده‌سازی پوست در هنگام عمل»، «محیط اتاق عمل»، «مدیریت زخم»،‌ «تشخیص عفونت اطراف پروتز» و «درمان آنتی‌بیوتیک» است. 

آموزش و کاهش عوارض پیوند مفصل موضوعی
مولفان این اثر در ارتباط با مبحث «آموزش و کاهش عوارض» به این نکات اشاره کرده‌اند كه بسیاری از مطالعات نشان داده سوء تغذیه، همراه با عواض بیشتر پس از عمل جراحی آرتروپلاستی است. عوارض سوء تغذیه، سبب تاخیر در بهبود زخم،‌ طولانی شدن زمان بستری، زمان بیشتر برای عمل و بیهوشی و ترشح مداوم از زخم همراه با افزایش زمینه برای عفونت است. 

براساس محتوای این کتاب، مطالعات نشان داده که آزمایش‌هاي قبل از عمل زیادی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توان بیماران را غربالگری کرد. اندازه‌گیری کمی سوء تغذیه، روش‌های مختلفی دارد که شایع‌ترین آن‌ها اندازه‌گیری ترانسفرین توتال،‌ آلبومین توتال، تعداد لنفوسیت‌‌ها و پرده آلبومین است. 

بهبود وضعیت تغذیه‌ای قبل از عمل
پرویزی و گرکه، معتقدند که برای بهبود وضعیت تغذیه‌ای قبل از عمل روش دقیقی شناخته نشده است. یکی از روش‌های قابل انجام‌ تجویز پروتئین زیاد،‌ ویتامین و مواد معدنی قبل از عمل است. بالا بردن مصرف کالری، حرکت زودرس بعد از عمل و فیزیوتراپی نیز از عوامل کمک‌کننده است. 

نویسندگان در بخش دیگری از کتاب درباره «آنتی‌بیوتیک‌های هنگام عمل» براساس یک مطالعه موردی آورده‌اند: «عفونت یکی از شایع‌ترین عوارض جایگزینی‌ اندو پروتز برای نقایص استخوانی بزرگ است. بین پنج تا 35 درصد، چنین آسیبی رخ می‌دهد. بعد از جراحی برای عفونت اندو پروتز، میزان عفونت مجدد 43 درصد است. به‌رغم این یافته،‌شواهد کافی وجود ندارد که آنتی‌بیوتیک دیگری را برای این موارد توصیه کنند.» 

نخستین چاپ کتاب «راهنمای برخورد با عفونت اطراف مفصل مصنوعی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 344 صفحه، به بهای 19 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تیمور‌زاده منتشر شده است. 

همه چیز درباره انتقال خون در یک کتاب
«اطلس جامع انتقال خون» در دو بخش با عنوان‌های «مراحل کاری در مراکز انتقال خون» و «تزریق خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی» به قلم دکتر سیما ذوالفقاری انارکی تالیف شده است. 

استاندار‌های ایمنی و بهداشت مراکز انتقال خون،‌ اهدای خون، انجماد خون،‌ آزمایش‌های قبل از تزریق خون،‌ تزریق خون و فرآورده‌ در نوزادان و مدیریت خون بیمار و سیستم مراقبت از خون، از مهم‌ترین سرفصل‌های ارایه شده در این اطلس پزشکی است. 

استاندار‌های ایمنی مراکز انتقال خون کدامند؟ 
نویسنده کتاب درباره استاندار‌های ایمنی و بهداشت مراکز انتقال خون، بر مواردی همچون آموزش ایمنی و بهداشت عمومی، بهداشت و سلامت محیط،‌ بهداشت فردی،‌ ایمنی و بهداشت در زمان حوادث غیرمترقبه،‌ پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی و حفظ سلامتی در مقابل اشعه و مواد شیمیایی تاکید دارد.
 
ذوالفقاری معتقد است که رعایت نکات ایمنی و بهداشت و طراحی مناسب یک پایگاه انتقال خون از یک طرف در حفظ سلامت خون و فرآورده و از طرف دیگر در حفظ سلامت کارکنان و ارباب رجوع موثر است. 

وی همچنین تاکید دارد که در طراحی صحیح محیط کار، باید بسیاری از خطرهایی را که بالقوه وجود دارد از میان برد و در نهایت موجب کاهش خطا و رضایت کارکنان و مراجعه‌کنندگان و بهبود کیفیت فرآورده‌‌ها شد. 

روش‌های کاهش اثرات اشعه
مخاطب این اثر، در «اطلس جامع انتقال خون» به‌صورت مشروح با مباحثی مانند پیشگیری از مقابله با اشعه،‌ ایمنی و مدیریت پسماند پرخطر،‌ اتو کلا و ضایعات بیولوژیک آشنا می‌شود.

براساس محتوای این اثر علمی، اشعه گاما،‌ اشعه الکترومغناطیسی است و اشعه آلفا و بتا از جمله اشعه‌های ذره‌ای هستند. این اشعه‌ها می‌توانند در افراد در معرض خطر،‌ آسیب بیولوژیک ایجاد ‌کنند. به حداقل رساندن زمان قرار گرفتن در معرض اشعه،‌ به حداکثر رساندن فاصله قرار گرفتن از منبع اشعه،‌ پوشش مناسب منبع اشعه و جایگزین کردن روش‌های غیر پرتوتایی به جای رادیونوکلو‌ئیدها، روش‌‌های پیشگیری از آسیب‌های احتمالی اشعه‌‌ گاما است. 

واحد ایمنی و بهداشت،لازمه مرکز انتقال خون
نویسنده در بخشی دیگر از «اطلس جامع انتقال خون» تاکید کرده است: «هر مرکز انتقال خون باید یک واحد ایمنی و بهداشت داشته باشد و فرد یا افرادی آموزش دیده برای پایه‌ریزی و انجام اصول ایمنی و بهداشت در پایگاه درنظر گرفته شوند. ثبت رخداد‌ها، از مهمترین وظایف یک کارمند مرکز انتقال خون است.»

نخستین چاپ «اطلس جامع انتقال خون» با شمارگان سه هزار نسخه، در 352 صفحه، به بهای 6 هزار و 500 تومان به همت انتشارات تیمور‌زاده خواندنی شد. 

آشنایی با پرسش‌های آزمون داروسازی
سومین کتاب جدید انتشارات تیمور‌زاده یک منبع آزمون رشته پزشکی با عنوان «200 پرسش امتحان جامع علوم پایه داروی‌سازی» برای داوطلبان آزمون جامع علوم پایه داروسازی، با پاسخ های تشریحی است. این اثر، شماره 28 از دوره 40 آزمون شهریور سال 92 است. این کتاب شامل مباحثی از حوزه‌های عمومی،‌ شیمی عمومی،‌ شیمی تجزیه،‌ شیمی آلی،‌ بیوشیمی،‌ فیزیولویژی و میکروبشناسی و ویروس‌شناسی است. 

نخستین چاپ کتاب «200 پرسش امتحان جامع علوم پایه داروی‌سازی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 84 صفحه، به بهای پنج هزار و 950 تومان به همت انتشارات تیمورزاده به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری