تاکید نجفقلی حبیبی بر تصحیح و بازچاپ متون طبی

تاریخ انتشار : شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۳۹

دکتر نجفقلی حبیبی گفت: یکی دیگر از دلایل اهمیت تصحیح متون طبی یافتن تحولاتی است که این اطبا پدید آوردند.

این مواف و پژوهشگر فلسفه اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا) اظهار کرد: دلایل بسیاری برای توجه به تصحیح متون کهن طبی و چاپ مجدد آنها وجود دارد. یکی از این دلایل مساله تاریخ است. در حقیقت اگر بخواهیم تاریخ طب را به رشته تحریر درآوریم باید منابع مهم طبی را مطالعه و بررسی کنیم. برای نوشتن تاریخ پزشکی باید به دو حوزه تاریخ پزشکان و تاریخ پزشکی توجه کنیم. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل اهمیت تصحیح متون طبی یافتن تحولاتی است که این اطبا پدید آوردند و دلیل دیگر شیوه حکما در نوشتن کتاب‌های طبی است که بسیار حائز اهمیت است. با مطالعه و بررسی این متون متوجه می‌شویم که یک حکمت و دید معنوی در نگارش آنها وجود داشته است که در آثار پزشکی امروز دیده نمی‌شود. با عنایت به این دلایل باید به تصحیح انتقادی این متون بپردازیم. با تصحیح متون طبی قدیم هم تحول طب مشخص می‌شود، هم تاثیر آن در دنیا و هم جایگاه هویت ملی ما. 

حبیبی با اشاره به نقش دانشمندان ایرانی در تحولات طب اسلامی عنوان کرد: دانشمندان ایرانی نقش به‌سزایی در تمدن اسلامی ایفا کردند. زکریای رازی، بوعلی اهوازی، ابوسهل مسیحی و ابوعلی سینا در زمره این دانشمندان هستند که در تاریخ طب جایگاه والایی دارند و می‌توان گفت رکن طب جهان از همین‌جاست. 

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری