تصحیح و انتشار 40 میراث مکتوب طب سنتی

با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی انجام می‌شود

تاریخ انتشار : يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۶

مجری طرح احیای میراث مکتوب طب سنتی ایران از تصحیح و انتشار 40 میراث مکتوب طب سنتی ایران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محسن ناصری مجری طرح احیای میراث مکتوب طب سنتی ایران از احیا و انتشار 40 کتاب طب سنتی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی خبر داد و گفت: تا کنون 6 مرحله از اجرای این طرح با موفقیت انجام شده و کتاب‌های خطی مرتبط با طب سنتی قدیم به صورت تایپی با فهرست و ایندکس منتشر شده است.

وی افزود: در آبان‌ماه سال جاری کتاب «ذخیره کامله» نوشته حکیم محمد، از پزشکان و جراحان معاصر زمان شاه صفی تصحیح و منتشر شده است. «ذخیره کامله» نخستین منبع جراحی به زبان پارسی است که مهم‌ترین ویژگی‌ این کتاب 250 صفحه‌ای محسوب می‌شود.
ناصری ادامه داد: دکتر میرصالحیان جراح فک و صورت و تیم همراه در تصحیح این اثر مشارکت داشته‌آند. «ذخیره کامله» سند محکمی در اثبات پیشقراولی ایرانیان در حوزه بیهوشی هستند.

ناصری به نوآوری‌های نوشته شده در این کتاب اشاره اظهار کرد: با مطالعه این کتاب در می‌یابیم جراحان آن دوران از دو نوع دستکش طبی جنس نقره نازک و قسمتی از پوست بدن حیوانات برای مداوای بیماران استفاده می‌کردند.

وی طرح احیای میراث مکتوب طب سنتی ایران درباره اختراع دستگاهی برای بیرون کشیدن گلوله سربی از بدن سربازان و مجروحان جنگی در آن دوران  گفت: در این میراث مکتوب طب سنتی ایرانیان 6 تا هفت روش بیهوشی عمومی با بهره‌گیری از داروهای مختلف گیاهی معرفی شده است.

ناصری افزود:‌ برای تصحیح این کتاب بیش از دوسال زمان صرف شده و حدود 6 نفر از متخصصان این حوزه در این کار دخالت داشته‌اند.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری