«آیاها و داروها» به بیماران پاسخ می‌دهد

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۰

انتشارات تیمورزاده کتاب «آیاها و داروها» را در 38 فصل منتشر کرد. متخصصان داروخانه‌‌ها و عموم مردم مخاطبان این اثر هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دومین چاپ کتاب «آیاها و داروها» نوشته دکتر غلامرضا سالاری‌دوست از سوی انتشارات تیمورزاده در 38 فصل  منتشر شده است.
 
 «آیاها و داروها» راهنمای عمومی برای شناخت داروها و پاسخی به پرسش‌های علاقه‌مندان درباره تاثیر داروها و نحوه مصرف آن‌هاست. کتاب با ارائه اطلاعاتی کامل در زمینه مصرف داروها به آیاهای غیر رایج در مصرف داروهای رایج  و نیز پرسش‌های ساده‌ای که قبل و بعد از مصرف داروهای بدون نسخه باید دانست پاسخ می‌دهد.

نویسنده در مقدمه آورده است این کتاب شامل آموزش روش‌هایی مناسب برای اطمینان از سلامت نسبی، در مصرف داروهای بدون نسخه است.

«آیاها و داروها» مروری کاربردی بر دارو و درمان در داروخانه است و قابل استفاده برای همه گروه‌های پزشکی و کارکنان داروخانه به‌‌ویژه دانشجویان داروسازی است.»

از مهم‌ترین فصل‌های این کتاب می‌توان به «داروهای معده: سوزش سردل، سو هاضمه، زخم دوازدهه، زخم معده»، «داروهای آسم»، «کورتون‌ها و ضد قارچ‌های موضعی در درمان بیماری‌های پوستی»، «درمان زخم‌های دهانی» و «کم کردن وزن» اشاره کرد.
 
نویسنده درباره داروهای معده و سوزش سردل آورده است،:علائم وسوزش سر دل زمانی ایجاد می‌شوند که برگشت محتوایات معده به مری رخ می‌‌دهد که به‌صورت سوزش یا درد معده که به سمت بالا و استخوان جناق تیر می‌کشد تشخیص داده می‌‌شود.
 
مولف آنتی‌اسید‌ها، را به‌عنوان دارو‌هایی معرفی می‌کند که در درمان سوزش سر دل سوء هاضمه،‌ زخم دوازدهه و زخم معده موثرند. هیوسین،‌ دی‌سینکلومین، رانیتیدین و سایمتیدین از جمله داور‌های موثر در درمان سوزش معده هستند.  
 
مولف درباره آسم جدولی از دارو‌هایی که موجب وخیم‌تر شدن این بیماری‌ می‌شوند ارایه کرده است. نویسنده،‌ تاکید دارد که داروهای آسم باید با تجویز پزشک مصرف شود. اگر بیمار طی 12 ماه به پزشک معالج خود مراجعه نکند باید اهمیت مراجعه به پزشک برای بررسی مجدد به او یادآوری شود.  
 
«کورتون‌ها و و ضد قارچ‌های موضعی در درمان بیماری‌های پوستی» از دیگر مباحث این کتاب است که مولف در آن تاکید می‌کند که مصرف کورتون‌های موضعی مانند هیدروکورتیزون موجب وخیم‌تر شدن جوش‌ها می‌شوند. مصرف این مُسَکن  دربیماری‌های ویروسی را تشدید می‌کند. مولف در این فصل مانند دیگر بخش‌ها بر تجویز این دارو با تجویز پزشک تاکید دارد.

  
 
مولف به  اهمیت داروی استامینوفن در درمان بیماری‎ها در بخشی از کتاب درباره کتاب استامینوفن ضمن معرفی، نحوه مصرف، موارد منع و تداخل دارویی آن با سایر داروها آورده است: استامینوفن به علت آثار دردکاهی و ضد‌تبی استفاده می‌شود و در کودکان بالای یک ماه قابل مصرف است. آثار مضر مصرف بیش از حد این دارو به صورت آسیب‌‌های کبدی آشکار می‌شوند که متاسفانه نمود آن دیر اتفاق می افتد.    

مولف پیش از معرفی دارو‌های گیاهی به کارکنان داروخانه‌ها و همه  گروه‌های پزشکی و دانشجویان داروسازی توصیه می‌کند قبل از تجویز دارو‌های گیاهی  پرسش‌هایی از مراجعه کننده بپرسد، مانند «آیا داروی دیگری نیز مصرف می‌کند؟»، «آیا فرد باردار یا شیرده است؟»، «آیا بیمار کودک است؟»، «آیا قبل از این درمانی در این زمینه انجام شده است؟»
 
نویسنده در همه فصل‌های کتاب «آیاها و داروها» پس از معرفی بیماری‌ها به بررسی داروهای موثر در درمان هر بیماری پرداخته است. علاو بر این در هر فصل از کتاب فهرست عوارض جانبی هر دارو، موارد منع و نیز تداخل با سایر داروها به همراه شرح علائم بیماری در قالب جدول ارایه شده است.

دومین چاپ کتاب «آیاها و داروها» با شمارگان سه‌هزار نسخه از سوی انتشارات تیمورزاده بهای 9 هزار و 800 تومان منتشر شده است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری