تشریح آموزش الکترونیکی از دریچه نظریه‌ها در قاب کتاب

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۱

انتشارات منتشران اندیشه،‌ کتاب «آموزش الکترونیکی نظریه‌ها و روش‌ها» را به قلم چهار عضو هيات علمی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «آموزش الکترونیکی نظریه‌ها و روش‌ها» نوشته مشترک مصطفی اجتهادی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی،‌ نادر قلی قورچیان و دکتر علی‌تقی پورظهیر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و نور‌الدین میرزایی، عضو هیات علمی مدعو دانشگاه آزاد اسلامی از سوی انتشارات منتشران اندیشه در 6 فصل به بازار کتاب عرضه شده است.
 
سه فصل نخست با عنوان‌های «کلیات»، «مکاتب و رویکرد‌های یادگیری» و «الزامات فرهنگی و راهبرد‌‌های یادگیری» به موضوعاتی مانند تعاریف مرتبط با آموزش الکترونیکی،‌ مشکلات آموزش الکترونیکی، کاربرد‌های مکتب شناخت‌گرایی در طراحی یادگیری الکترونیکی و تاثیر زمینه اجتماعی در آموزش الکترونیکی اشاره دارد.

نویسندگان در نخستین فصل کتاب با اشاره به این مطلب که پیشرفت‌های فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات موجب شده گونه‌های متفاوت آموزش و تدریس ایجاد شود به ارایه تعاریف مرتبط به آموزش الکترونیک پرداخته‌اند.
 
مولفان، فناوری اطلاعات را مجموعه به هم پیوسته‌ای از روش‌ها، سخت‌افزار‌ها،نرم‌افزار‌ها و تجهیزات ارتباطی که اطلاعات را در اشکال مختلف (صدا، متن و تصویر) جمع‌آوری،  ذخیره‌سازی،‌ بازیابی،‌ پردازش،‌ انتقال و یا عرضه می‌‌كنند تعریف کرده‌اند.

فناوری از نظر یونسکو

از نظر یونسکو فناوری اطلاعات عبارت است از روش‌های علمی، فنی و مهندسی و تکنیک‌های مدیریت و پردازش و کاربرد اطلاعات در زمینه‌‌های اجتماعی،‌ اقتصادی و فرهنگی.
 
نویسندگان درباره مزایا و چالش‌‌ها و رویکرد‌های آموزش الکترونیکی آورده‌اند: حمایت از شاگردان،‌ فرصت‌های یادگیری، روش مناسب برای آموزش کارکنان،‌ کمک به گسترش تفکر خلاق، ایجاد فرایند‌‌های نوآورانه  در آموزش، انگیزه و علاقه و یادگیری عمیق و فهم مطالب از مهم‌ترین مزایای استفاده از آموزش‌های الکترونیکی است.
 

آموزش الکترونیکی یک پدیده فرهنگی

نویسندگان در فصل سوم کتاب در تشریح فرهنگ یادگیری آموزشی آورده‌اند:  فناوری آموزشی یک پدیده فرهنگی،‌ اجتماعی است و عوامل متعدد فرهنگی و اجتماعی بر محیط‌‌های یادگیری الکترونیکی تاثیر‌گذارند. مولفان معتقدند که اجرا و پیاده‌سازی محیط‌های یادگیری الکترونیکی مستلزم مطالعه زمینه‌های فرهنگی فراگیران است.

ارزش‌ها و هنجار‌ها و شرایط و انتظارات فراگیران مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. مربی برای ایجاد ارتباط با فراگیران می‌بایست زمینه‌های ذهنی و فرهنگی مشترک ایجاد كند.   
 
«اجزاء کلیدی طراحی یادگیری الکترونیکی»، «بازار آموزش الکترونیکی و قابلیت‌‌های  نوین یادگیری» و بررسی مدل‌‌های آموزش الکترونیکی» عنوان‌های سه فصل بعدی کتاب هستند که شامل مباحثی مانند معیار‌های طراحی دوره آموزش الکترونیکی و توسعه آن، انگیزه مربیان در گرایش به آموزش الکترونیکی و روش‌های پیاده‌سازی آموزش الکترونیکی است.
 

اجزا ء کلیدی طراحی یادگیری

نویسندگان در چهارمین فصل کتاب اجزا کلیدی طراحی یادگیری الکترونیکی را به آماده‌سازی یاد‌ گیرنده، فعالیت‌های یادگیرنده، تعامل یادگیرنده، انتقال یادگیرنده، و انتقال یادگیری تقسیم می‌کنند.
 
مولفان همچنین درباره معیار‌های طراحی دوره آموزش به مباحثی مانند مفید و مناسب بودن،‌ انطباق با اهداف آموزشی،‌ استانداردهای برنامه‌ آموزشی و حفظ کیفیت آموزش، نوع‌ فن‌آوری،‌ جلسات درس، تعامل و تکالیف و پروژ‌ه‌ها پرداخته‌اند.    
 
نویسندگان در پنجمین فصل کتاب بعد از بررسی برون‌داد‌‌های آموزشی درباره رضایت فراگیران آورده‌‌اند: رضایت فراگیران یکی از عوامل مهم در ارزیابی دوره‌های مجازی است. رضایت لذت و شادمانی است که فرد وقتی کاری را انجام می‌دهد یا چیزی را که نیاز دارد به دست می‌آورد، حس می‌کند.

مولفان معتقدند رضایت مجموع احساسات مثبت شخص نسبت به یک وضعیت خاص است. در حوزه مباحث سیستم‌های اطلاعات، مفهوم رضایت کاربر برای نشان دادن درجه مذکور مطابق با نیاز‌های آنان است.
 
فصل پایانی کتاب شامل تشریح انواع مدل‌های یادگیری مانند مک‌دونالد، ریچاردز، گوستافون،‌ دیک و کری وکمپ است.    

نخستین چاپ کتاب «آموزش الکترونیکی نظریه‌ها و روش‌ها» با شمارگان یک‌هزار نسخه، در 244 صفحه به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات منتشران اندیشه به بازار نشر عرضه شده است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری