نظام‌آموزشی ما از نظر متون درسی جزو برترین‌ها در دنیاست/ لزوم تغییر کتاب‌های دانشگاهی همگام با پیشرفت علم

رئیس پیشین دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با ایبنا:

تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۸

محمد رحیمیان، استاد دانشکده‌ مهندسی عمران دانشگاه تهران معتقد است متون آموزشی دانشگاهی با توجه به پیشرفت‌‌های علمی نیازمند تغییر است و کتاب‌های آموزشی نظام آموزش عالی کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دکتر رحیمیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره  کیفیت کتاب‎های دانشگاهی اظهار کرد: نظام آموزشی کشور در حوزه متون درسی در ردیف برترین‌ نظام‌های آموزشی دنیا قرار دارد.   

لزوم تغییر متون آموزشی با توجه به پیشرفت‌‌های علمی
رئیس پیشین دانشگاه تهران درباره لزوم تغییرات منابع درسی توضیح داد: متون آموزشی با توجه به پیشرفت‌‌های علمی نیازمند تغییر است و کتاب‌های آموزشی نظام آموزش عالی کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست.    
 
رحیمیان با تأکید بر به‌روز بودن منابع دانشگاهی کشور گفت: ممکن است استاد یا معلمی بنابر سلیقه شخصی از سرفصل‌های درسی مصوب پیروی نکند، البته وجود این نمونه‌ها بسیار نادر است و عمومیت ندارد. معتقدم بیشتر مدرسان دانشگاهی ما از منابع روز استفاده می‌کنند.    

تدریس یکسان در مسائل پایه علوم
این استاد دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: مسائل پایه، هر چند مباحث ثابتی تلقی می‌شوند، اما نباید  تصور کرد که روش تدریس آن‌هم باید همیشه ثابت باشد. البته این‌گونه نیست که در مسائل پایه علمی همه مسائل در سال‎های مختلف تغییر کند ولی متاسفانه این مسائل در همه سال‎ها یکسان تدریس می‎شود. اگر با استادی مواجه شدید که 20 سال است که درسی ثابت را به یک شیوه تدریس می‎کند، ممکن است استاد مسائل و دروس پایه باشد.

رحیمیان ادامه داد: تغییر در تدریس و منابع دروس وجود دارد، اما در حوزه مسائل پایه علمی این‌طور نیست که همه مسائل تغییر کند.  مبحث لگاریتم همیشه همان خواهد بود و احتیاجی نیست در تدریس و متون لوگاریتمی تغییری ایجاد شود، تنها امکان دارد روش تدریس تغییر کند.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری