آشنایی با برنده نوبل اقتصاد 2014 در سالروز در گذشت آلفرد نوبل

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۶

امروز دهم دسامبر در تقویم تاریخ، سالروز درگذشت آلفرد نوبل، شیمیدان سوئدی در سال 1896 میلادی است. به این بهانه این نوشتار ضمن بررسی شخصیت علمی آلفرد نوبل، برنده نوبل 2014 اقتصاد و نویسنده کتاب «رقابت در ارتباطات از راه دور» را به خوانندگان معرفی کرده است.

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- آلفرد نوبل، شیمیدان سوئدی، در 21 اكتبر سال 1833 در استكهلم سوئد متولد شد. وی 16 سالگی نزد معلم خصوصی درس خواند و با برخورداری از هوش سرشار خود، به پيشرفت‏‌های مهمی در علوم و فنون نائل شد. آلفرد همچنين توانست زبان‏‌های روسی، انگليسی، فرانسوی و ايتاليايى را به خوبی فراگيرد و وارد عرصه تحقيقات در زمينه شيمی شود.
 
پشتكار مداوم آلفرد نوبل سبب شد تا در هفتم ماه مه 1878 میلادی، پس از سال‏‌ها تحقيق و مطالعه در زمينه علم شيمی، موفق به اختراع ماده نيرومند انفجاری ديناميت شود. آلفرد نوبل علاوه بر اختراع ديناميت، به 350 اختراع و اكتشاف ديگر نيز دست يافت و در 93 كشور، كارخانه و كارگاه توليدی داير کرد.
 
نوبل كه اختراع خود را در دست دولت‏‌ها و نظاميان برای مقاصد ضد بشری می‌‏ديد، در وصیت‌نامه‌اش ثروتش را برای اهدا جایزه به كسانی كه در زمينه پیشبرد علم و گسترش صلح فعاليت می‏‌كنند، اختصاص داد.
 
نوبل يک سال قبل از مرگش در سال 1895 میلادی، با اشتياق فراوانی كه به پيشرفت علم داشت، وصيت‏نامه مشهور خود را در اين مورد تنظيم كرد كه براساس آن، بنيادی تأسيس شده و هرساله به افراد برجسته در علوم فيزيک، شيمی، پزشكی، اقتصاد، ادبيات و تلاشگران عرصه صلح جوايزی اهدا می‌شود.
 
آلفرد نوبل همچنین نمایشنامه‌ای به نام «نمسیس» را در قالب نثر به رشته تحریر درآورد که یک تراژدی چهار شخصیتی درباره نجیب‌زاده‌ای ایتالیایی به نام «بیاتریسه سنسی» است. این نثر که تا حدودی برگرفته از درام «سنسی» اثر پرسی بیشه شلی است، در سال‌های آخر عمر نوبل به چاپ رسید. به جز سه نسخه، تمامی نسخه‌های دیگر این کتاب به اتهام توهین به مقدسات، بلافاصله بعد از فوت وی نابود شد. یکی از سه نسخه به‌جا مانده که به دو زبان سوئدی و اسپرانتو است، نخستین‌بار در سال ۲۰۰۳ در سوئد به چاپ رسید.
 
نوبل اقتصاد 2014 به نویسنده «رقابت در ارتباطات از راه دور» رسید
جایزه نوبل اقتصاد سال 2014، به ژان تیرول فرانسوی برای تحقیقاتش در زمینه قدرت و کنترل بازار رسید. وی نویسنده چهار عنوان کتاب در حوزه علم اقتصاد است.
 
پروفسور ژان تیرول، دانشمند فرانسوی، نوبل اقتصاد سال 2014، متولد سال 1953 و دارای مدرک فوق دکترای اقتصاد از دانشگاه ام آی تی آمریکا و متخصص در حوزه‌های مدیریت صنعتی و بانک است.
 
هیأت داوران نوبل در بیانیه‌ای، دلیل اعطای جایزه نوبل اقتصاد 2014 به ژان تیرول را، پژوهش‌ها و تحقیقاتش در زمینه «تجزیه و تحلیل توان بازار و نظم آن» اعلام کرده است.
 
پایگاه اینترنتی روزنامه فیگارو، ژان تیرول را پژوهشگر دانشگاه تولوز فرانسه معرفی کرده که تاکنون چهار عنوان کتاب و بیش از 200 مقاله علمی تهیه و منتشر کرده است.
 
تألیفات برنده نوبل اقتصاد 2014
Dewatripont, M., Rochet, J. and Tirole, J. (2010) Balancing the Banks: Global Lessons from the Financial Crisis, Princeton University Press
Laffont, J-J. and Tirole, J. (1999) Competition in Telecommunications, MIT Press
Laffont, J-J. and Tirole, J. (1993) A Theory of Incentives in Procurement and Regulation, MIT Press
Tirole, J. (1988) The Theory of Industrial Organization, MIT Press

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری