علی جنتی: تعداد تألیفات علمی یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌هاست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آيین ویژه هفته پژوهش در دانشگاه پیام نور اظهار کرد: جهان امروز نه تنها تعداد تألیفات علمی را یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها می‌داند بلکه شمارگان انتشار، کیفیت نشر و وسعت و سرعت رساندن محتوای تالیف به‌دست مخاطبان را از شاخص‌های توسعه جامعه محسوب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آيین رونمایی از 150 عنوان کتاب چاپ نخست، جشن انتشار دو هزارمین کتاب دانشگاه پیام نور و تجیل از پژوهشگران برتر،‌ نشریات و طرح‌های پژوهشی منتخب،‌ خادمان تدوین کتاب و دست‌اندرکاران امور نشر نشریات پژوهشی، دقایقی پیش با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد.

هفته پژوهش و نگاه به افق‌های پیش‌رو
جنتی در این آيین ضمن تبریک روز پژوهش گفت: نقش پژوهش در توسعه پایدار و همه جانبه، نقشی برجسته و غیرقابل انکار است و بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، سیاست و اقتصاد است. گرچه اهمیت مقوله پژوهش باور و اذعان همگانی است، اما واقعیت امر این است که هنوز هم این حوزه با دشواری‌های ساختاری و عملکردی فراوانی روبه‌روست که به‌نظر می‌رسد در این هفته بحث و بررسی و راهکارگشایی باید یکی از محورهای اصلی برنامه‌ها باشد.

وی افزود: هفته پژوهش فرصت مناسبی برای بررسی وضع موجود حوزه پژوهش و پژوهشگران در سطح کشور و بخش‌های تحقیقاتی، سازمان‌ها و نهادهای گوناگون علمی کشور و نیز فرصت مغتنم برای نگاه به افق‌های پیش‌روست. 

نقش پژوهش در اندیشه‌ورزی و تولید علم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: اهمیت این حوزه مهم در عرصه اندیشه‌ورزی و تولید علم در ابعاد مختلف حیات امروز بشر بارها بررسی و مورد تأکید قرار گرفته است. پژوهش، بررسی و چیدمان راهکارهای علمی و منطقی برای کنار زدن پرده‌های نادانی و ناآگاهی از پیش‌رو و یافتن پاسخ‌های دقیق برای حل نیازهای بشری است.

جنتی ادامه داد: محققان و پژوهشگران، استوانه‌های نیرومند روحی، سرمایه‌های فکری و معنوی و روشن‌کنندگان راه پر پیچ و خم زندگی و مقدمه‌سازان عروج به کمال وعده داده شده خداوندند.

وی گفت: برخلاف آن‌که امروزه پژوهش را صرفا سوداگرانه در جهت تأمین منافع مادی بشر می‌دانند و در مساله پژوهش جایی برای معنویات و پرداختن به امور ماورایی ماده قائل نیستند، باید به این حقیقت غیرقابل انکار اذعان کرد که پژوهش و تحقیق نه تنها روشن‌کننده نیازهای عادی و جاری زندگی بشر است، بلکه کمال و سعادت ابدی نیز جز در سایه پژوهش و تحقیق به‌دست نمی‌آید.

 تنها راه گزینش دین تحقیق است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که اهمیت این مطلب تا آنجاست که خداوند متعال تنها راه انتخاب و گزینش دین را تحقیق قرار داده افزود: گرچه دانش‌پژوهی یک مسئولیت علمی و تخصصی است و اغلب دانش‌پژوهان و متخصصان حوزه‌های مختلف علمی با آن سروکار دارند، اما نباید فراموش کرد که اهل علم موظفند جامعه را به سمت و سوی پژوهش و تحقیق یا حداقل بهره‌مندی از یافته‌های پژوهشی دعوت كنند.

جنتی تصریح کرد: قرار گرفتن در قرن بیست و یکم با ویژگی‌‌ها و لوازم آن، ضرورت مقابله با چالش‌های فراروی آن‌را برای داشتن کشوری مستقل و توسعه‌یافته ایجاب می‌کنند و تمام ظرفیت‌های علمی و فرهنگی باید برای توسعه پایدار کشور به‌کار بسته شود. در این میان نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه، برجسته و انکارناپذیر است.

لزوم پویایی و فراگیری اندیشه‌ورزی در جامعه
وی گفت: اگر در جامعه، اندیشه‌ورزی به پویایی و فراگیری برسد، بی‌گمان افق اندیشه‌ها بلند و تحمل نگاه‌های نو آسان و تضارب آرا و اندیشه‌ها در قالب‌های گوناگون به‌ویژه در قالب گفت‌وگو سامان می‌یابد و نور علم و دانش و معرفت هدایت‌گر جامعه خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جهان امروز نه تنها تعداد تألیفات علمی را یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها می‌داند بلکه شمارگان انتشار، کیفیت نشر و وسعت و سرعت رساندن محتوای تالیف به‌دست مخاطبان را از شاخص‌های توسعه جامعه محسوب می‌کند.

جنتی در ادامه افزود: راهبرد دانشگاه پیام نور مبتنی بر تالیف و نشر کتاب علمی مورد نیاز جامعه، مخاطب و ایجاد سازمانی وسیع به نام مرکز چاپ و انتشار دانشگاه پیام نور که حسب اعلام رسمی، سالیانه بالغ بر 6 میلیون جلد کتاب به چاپ می‌رساند تا در اختیار محققان، استادان و دانشجویان و جامعه قرار گیرد، راهبردی صحیح و شایسته است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌طور حتم از این اقدام حمایت می‌کند.

ضرورت توجه به نشر الکترونیک 
وی عنوان کرد: داشتن نمایندگی فروش برای توزیع در سراسر کشور که حتی در بعضی استان‌ها به بیش از 30 شعبه می‌رسد، از مزیت‌‌های دانشگاه پیام نور است و معاونت فرهنگی ارشاد باید از آن برای توزیع دیگر محصولات علمی و فرهنگی بهره‌گیری کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره اهمیت روی آوردن نشر به سمت دیجیتالی کردن منابع گفت:اکنون که دانشگاه پیام نور با 28 هزار عنوان کتاب دیجیتال شده، امکان دسترسی سریع و وسیع دانشجویان و استادان را فراهم آورده و عزم خود را برای بهره‌گیری از فناوری دیجیتال هم نشان داده، مرکز توسعه فناوری و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد هم مساعدت خواهد کرد تا این اقدام پیشرفت کند.

تحقیقات و تألیفات علمی در سامانه‌های هوشمند قرار گیرد
جنتی افزود: کتاب‌های کمک درسی و فرا درسی نیز از مقولاتی است که باید به آن توجه شود. برای تقویت پژوهش در دانشگاه پیام نور و اخذ برون‌داد مطلوب از آن، یعنی تألیفات علمی و درسی و نشر آن در قالب کتاب با محتوای درسی دیجیتال یا نشریات علمی، وزرات ارشاد اعلام همکاری می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: مناسب است در وضعيتي که محدودیت‌های منابع مالی وجود دارد، سازوکاری فراهم آید که در سطح کشور تحقیقات و تألیفات علمی و درسی در سامانه‌های هوشمند قرار گیرد تا از دوباره‌کاری، موازی‌کاری یا کارهای ضعیف جلوگیری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: اکنون که نرم‌افزارهای قدرتمندي وجود دارند و  تألیف، ترجمه و تولید علمی را از کپی‌برداری تشخيص مي‌دهند، وظيفه ماست كه براي حفظ اعتبار تألیفات دانشگاهی اهتمام کنیم.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری