پروفسور ثبوتی کتاب خودش را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد داد

آخر هفته و کتاب

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۹

یوسف ثبوتی، چهره ماندگار حوزه فیزیک کشور، برای مطالعه آخر هفته، کتاب «زمین گرم (ارمغان سده بیست و یکم)» را به مخاطبان علاقه‌مند به کتاب‌های علمی پیشنهاد کرد.

پروفسور یوسف ثبوتی،‌ عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره دلیل معرفی کتاب «زمین گرم (ارمغان سده بیست و یکم)» برای مطالعه آخر هفته اظهار کرد: مسئله محیط زیست و گرم شدن زمین، موضوع روز تمام دنیا و مورد علاقه سازمان‌ها و دولت‌هاست. همه به این فکر هستند که چه باید کرد تا بتوان روند گرم شدن کره زمین را کنترل کرد تا زندگی جوامع، محیط زیست و اکوسیستم دچار تغییرات ناگهانی نشود.

مؤسس مرکز تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان ادامه داد: اطلاعات عموم جامعه از این موضوع بسیار اندک است و در رسانه‌های گروهی نیز به اندازه کافی به آن پرداخته نمی‌شود.
 
مؤسس و رئیس پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمینه درباره محتوای این کتاب گفت: یکی از مضرات سوخت‌های فسیلی، ورود دی‌اکسید کربن به محیط است، به این معنی که وقتی سوخت‌های فسیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاز دی‌اکسید کربن به محیط وارد می‌شود که نتیجه آن به هم خوردن تعادل انرژی در جو زمین است. گرم شدن زمین روی فصول بارش و الگوی آن از نظر مکان و زمان و جغرافیا تأثیر می‌گذارد.
 

ثبوتی درباره راه‌های جلوگیری از گرم شدن زمین اظهار کرد: به‌طور کلی دو راه وجود دارد. اول این‌که سوخت‌های فسیلی را به اندازه بسوزانیم، خودروهای فرسوده از چرخه مصرف خارج شوند و راندمان کارخانه‌ها افزایش یابد، از سوی دیگر باید به دنبال انرژی‌های جایگزین باشیم، مثلاً انرژی خورشیدی به‌عنوان یک منبع سالم از انرژی می‌تواند جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی باشد.

کتاب «زمین گرم (ارمغان سده بیست و یکم)» در 9 بخش با عنوان‌های «چکیده برای آن‌هایی که تنها مجال خلاصه خوانی دارند»، «هوا کره»، «اثر گلخانه‌ای»، «چرخه‌های کربن و نیتروژن»، «آب کره»، «اقلیم‌های دیرینه»، «اقلیم‌های سده بیست و یکم»، «مدل‌های اقلیم» و «انرژی و آینده» راهنمای مفیدی برای دانش‌پژوهان، برنامه‌ریزان و مسئولان کشور است که به معضل جهان گرم توجه کنند و در تصمیم‌گیری‌های ملی و تعاملات بین‌المللی توصیه‌های آن را بکار بندند.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری