ارزیابی مقالات‌های علمی و 200 پرسش برای دانشجویان داروسازی در قاب کاغذی

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۷

انتشارات تیمورزاده به تازگی دو کتاب با عنوان‌های «مقاله‌های علمی چگونه ارزیابی می‌شوند؟» و «200 پرسش امتحان جامع علوم‌پایه داروسازی با پاسخ‌‌های تشریحی» را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ویراست دوم کتاب «مقاله‌های علمی چگونه ارزیابی می‌شوند» نوشته مشترک الیزابت ویجر،‌ فیونا کادلی و تام جفرسون، با ترجمه عبدالوهاب خادمی شمامی در 6 فصل راهی بازار نشر شده است.

علاوه بر پیشگفتار «ارزیابی علمی چیست؟»، «چگونه یک ارزیاب باشیم»، «چگونه در ارزیابی علمی برنده باشیم»، «ارزیابی حرفه‌ای» و «ارزیابی غیر رسمی» دیگر فصل‌های این اثر علمی را شامل می‌شوند.

در این 6 فصل به مباحثی مانند ارزیابی علمی چیست؟،‌ انواع سیستم‌های ارزیابی علمی در ژورنال‌ها،‌ چگونه یک ارزیاب باشیم؟ چگونه چکیده مقاله‌ها برای همایش‌های علمی را ارزیابی کنیم؟ ارزیابی پس از انتشار و وقتی شما خود ارزیابی می‌شوید، پرداخته شده است.
 
ارزیابی علمی چگونه است؟
مولفان در پیشگفتار کتاب درباره ارزشیابی علمی نوشته‌اند: «اگر واژه ارزیابی علمی را در ادبیات پژوهش‌های پزشکی جستجو کنید، به مقالاتی برخورد خواهید کرد که مربوط به ارزشیابی حرفه‌‌ای، ‌به ویژه در ارتباط با پرستاری هستند، به همین منظور فصلی از کتاب به‌صورت کوتاه به این جنبه از ارزیابی علمی می‌پردازد.» ‌

نویسندگان در دومین فصل کتاب در تعریف ارزیابی علمی آورده‌اند که اگرچه واژه ارزیابی علمی به‌طور تقریبی برای همه دانشمندان و کلینیسین‌ها آشناست،‌ به ندرت تعریف آن در کتاب‌ها و مراجع دیده می‌شود و اغلب برای توصیف فعالیت‌های مختلف گروه‌های گوناگون استفاده می‌شود. ارزیابی علمی به نوعی دستگاه رسمی گفته می‌شود که به وسیله آن یک اثر علمی به وسیله افرادی که در خلق آن مشارکت نداشته‌اند اما در ارتباط با موضوع آن دانش دارند، مطالعه و بررسی می‌شود. کاربرد دیگر این واژه عبارت است از فرایند‌های ارزشیابی حرفه‌ای از عملکرد شغلی یک فرد گروه یا بخش.

در فصل سوم، در ذیل مبحثی با عنوان «انواع سیستم‌های ارزیابی علمی در ژورنال‌ها» اشاره شده که ژورنال‌‌های علمی، ژورنال‌هایی‌اند که سردبیر داخلی دارد اما ارزیاب‌های آن خارجی هستند. این ‌ژورنال‌‌ها دارای هیات سردبیران است و ممکن است تعداد محدودی ارزیاب خارجی هم داشته باشد. 

چگونه یک ارزیاب باشیم؟
در تشریح سرفصل دیگری از کتاب با عنوان «چگونه یک ارزیاب باشیم؟» در چهارمین فصل کتاب آمده است: «ارزیابی صحیح مقاله نقش مهمی در پیشرفت علم ایفا می‌کند و همواره مورد تقدیر سردبیران ژورنال‌ها،‌ برگزارکنندگان همایش‌های علمی و معاونت‌های پژوهشی بوده است. با گسترش ارزیابی آشکار،‌ مولفان بیشتر به ارزش ارزشیابی پی برده‌اند،‌ اما برای تربیت ارزیاب خوب باید زمان و هزینه بسیار صرف کرد.»
 
مولفان در این بخش با ارائه پرسش‌هایی مانند آیا وقت کافی برای ارزیابی دارم؟ آیا می‌توانم در زمان مقرر کار را تحویل دهم؟ آیا با شخصی تضاد منافع دارم؟ و آیا مقاله در حوزه تخصصی من قرار دارد؟ ویژگی‌های یک ارزیاب را بررسی کرده‌‌اند.
 
نخستین چاپ از ویراست دوم کتاب‌ «مقاله‌های علمی چگونه ارزیابی می‌شوند» با شمارگان دو هزار نسخه در 56 صفحه، به بهای سه هزار و 950 تومان از سوی انتشارات تیمورزاده منتشر شده است.

200 پرسش‌ کلیدی برای دانشجویان داروسازی در یک قاب
«200 پرسش امتحان جامع علوم‌پایه داروسازی با پاسخ‌ های تشریحی شماره 28 دوره 40 شهریور 92» دومین کتاب جدید انتشارات تیمور‌زاده است که به همت دکتر حسام‌الدین حسینجانی،‌ دستیار تخصصی داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و تینا رفیعی سرشکی،‌ دانشجوی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین شده است.

این کتاب شامل پرسش‌های 11 درس شامل فیزیک، شیمی عمومی، شیمی تجزیه، شیمی آلی، بیوشیمی، فیزیولوژی، میکروب‌شناسی و ویروس‌شناسی‌، انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی،‌ ایمنی‌شناسی،‌ زبان انگلیسی و اندیشه اسلامی است.
 
 نخستین چاپ کتاب «200 پرسش امتحان جامع علوم‌پایه داروسازی با پاسخ‌ های تشریحی شماره 28 دروه 40 شهریور 92» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 84 صفحه، به بهای پنج‌هزار و 950 تومان از سوی انتشارات تیمور‌زاده به بازار نشر عرضه شده است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری