«شناخت اختلال وسواس-اجباری» در بازار کتاب

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۰

انتشارات دانژه نخستین چاپ کتاب «اختلال وسواس-اجباری و اختلالات مرتبط با آن» را به بازار نشر عرضه کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «اختلال وسواس-اجباری و اختلالات مرتبط با آن» نوشته مشترک دکتر مهدی ربیعی و کاظم خرم‌دل، در هفت فصل از سوی نشر دانژه منتشر شده است.
 
این کتاب با رویکردهای نوین به شناخت دلایل وسواس و راه‌های درمان آن می‌پردازد. از مهم‌ترین فصل‌های کتاب می‌توان به «اختلال وسواس/ اجباری»، «اختلال بدشکلی بدن»، «وسواس احتکار» و «مدل علی: تعریف رفتاری، شناختی و فراشناختی» اشاره کرد.
 
تاریخچه، سبب‌شناسی، تشخیص و درمان اختلال وسواس-اجباری
مولفان درباره کتاب در پشت جلد نوشته‌اند: «کتاب حاضر تاریخچه، سبب‌شناسی، تشخیص و درمان اختلال وسواس-اجباری و شکل‌های متنوع آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.»

اختلال وسواس احتکار، اختلال بدشکلی بدن، وسواس موکَنی و علائم پاتولوژیک ناشی از پوست‌کَنی، شکل‌های دیگری از وسواس است که در این کتاب با توجه به جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی تعریف شده‌اند.
 
ربیعی و خرم‌دل، در فصل «اختلال وسواس/ اجباری» با اشاره به سیر تاریخی اختلال وسواس معتقدند که وسواس یکی از اختلالات شایع روان‌پزشکی است که معمولا از دوران نوجوانی شروع می‌شود. یکی از نشانه‌های مربوط به اختلال وسواس، 300 سال قبل گزارش شده است.
 
در ادامه این فصل آمده که اگرچه مفهوم وسواس سال‌ها قبل مطرح شده است، اما در تحقیقات سال‌های بعد تکمیل و اصلاحاتی در ملاک‌های تشخیصی آن ایجاد شده است که این مساله را تا حدودی می‌توان ناشی از این واقعیت دانست که وسواس/ اجباری معمولا در بافت سایر اختلالات به وقوع می‌پیوندد.
 
«اختلال بدشکلی بدن» چیست؟
«اختلال بدشکلی بدن» یکی دیگر از فصل‌های جالب توجه کتاب است که به ریشه پیدایش این اصلاح می‌پردازد. در ابتدای فصل آمده که اصطلاح بدشکلی هراسی اولین بار در سال 1886 برای توصیف علائم اختلال بدشکلی بدن توسط یک روان‌پزشک ایتالیایی استفاده شد. توصیف این پزشک ایتالیایی از بدشکلی هراسی شامل یک احساس فردی از نداشتن جذابیت یا داشتن نقص جسمی با وجود دارا بودن ظاهری طبیعی است.
 
«وسواس احتکار» عنوان فصل دیگری از کتاب است که مولفان در آن با اشاره به تعریف این وسواس به تعریف آن می‌پردازند. مولفان معتقدند که وسواس انبار کردن یا احتکار، یک اختلال ناتوان کننده و مزمن است که معمولا آسیب‌هایی را در فرد، جامعه اطراف او از جمله خانواده و همکاران وی، ایجاد می‌کند.
 
وسواس احتکار در نسخه DSM-IV-TR در یک طبقه تشخیصی جدا و متمایز طبقه‌بندی نمی‌شود. بنابراین نبود ملاکهای تشخیصی رسمی در این نسخه برای وسواس احتکار احساس می‌شود.

همین فقدان و نقص در نسخه ‌ DSM-IV-TR باعث شده است که متخصصان بالینی حوزه وسواس در اصطلاحات پیشنهادی DSM-V این اختلال را به عنوان یک تشخیص جدا در طبقه اختلالات وسواس پیشنهاد و به عنوان یک کاندیدای اصلی در این طبقه ارایه دهند.
 
افکار ناخواسته و مزاحم کدامند؟
مولفان درباره «مدل علی: تعریف رفتاری، شناختی و فراشناختی» نیز به تعریف افکار مزاحم و ناخواسته پرداخته‌اند و این پرسش را مطرح کرده‌اند که «چرا افکار ناخواسته و مزاحم برای بعضی از افراد بسیار اضطراب‌آور است و برای بعضی دیگر اضطراب‌آور نیست؟»
 
در ادامه این مبحث اشاره شده که جریان تفکر انسان، همیشه در یک مسیر هدفمند، جهت‌دار و منطقی حرکت نمی‌کند. این جریان طبیعی دائما با فعالیت‌های افکار ناخواسته قطع می‌شود. در ادامه همین مبحث نویسندگان مراحل ایجاد و  تداوم اختلالات وسواس را در پنج مرحله تعریف کرده‌اند.
 
نخستین چاپ کتاب «اختلال وسواس-اجباری و اختلالات مرتبط با آن» با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در 208 صفحه، به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات دانژه منتشر شده است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری