آیین‌نامه جدید انتشارات دانشگاه خواجه نصیر، افزایش تولید کتاب را به دنبال داشت

گزارش ایبنا از آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه خواجه نصیر

تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۹

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی، در آیین معرفی و تجلیل از برترین پژوهشگران این دانشگاه، با اشاره به لزوم توجه به افزایش بودجه پژوهشی گفت: با روزآمدی آیین‌نامه انتشارات دانشگاه، شاهد افزایش تولید کتاب بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین معرفی و تجلیل از برترین پژوهشگران و مولفان دانشگاه خواجه نصیر‌‌الدین طوسی، عصر امروز (هشتم دی‌ماه) با حضور دکتر علی خاکی صدیق، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر، دکتر مهدی احسانیان، معاون پژوهشی دانشگاه و جمعی از اعضای هیأت علمی و دانشجویان و پژوهشگران در تالار شهدای دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیر برگزار شد.

در این آیین، احسانیان، معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر‌، با تأکید بر توجه به اولویت‌های پژوهشی گفت:‌ هدف پژوهش، رفع نیازهای مادی و معنوی بشر است، بنابراین اولویت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها باید شناسایی و رفع نیازهای کشورمان باشد. البته پژوهش‌ها نباید در مسیر رفع نیاز‌های صنعتی تدوین شوند.
 
کمبود بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها
وی با انتقاد از کمبود بودجه پژوهشی افزود:‌ بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها همیشه با کمبود مواجه بوده است، اما هر زمان دانشگاه دچار مشکلات مختلف مالی می‌شود، از بودجه‌ پژوهشی برای رفع این مشکل استفاده می‌کنند.
 
احسانیان در تشریح مشکلات حوزه پژوهش ادامه داد: مشکلات حوزه پژوهش در دو بخش داخلی یعنی دانشگاه‌ها و خارجی مانند نهاد‌های سیاست‌گذار بالادستی اعم از مجلس، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و  اقتصادی قابل بررسی است.
 
معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی در تشریح فعالیت‌های معاونت پژوهشی در رفع مشکلات حوزه پژوهش تصریح کرد: یکی از اقدمات دانشگاه در رفع مشکلات حوزه پژوهش، شناسایی دلایل تأخیر در اطلاع‌رسانی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه به اعضای هیأت علمی است؛ این در حالی است که این اعضا باید در تصمیم‌گیری‌ها دارای سهم مشارکتی باشند. روز‌آمدی آیین‌نامه‌ها، مانند گرنت‌ها و کنفرانس‌ها در حوزه انتشارات دانشگاه‌ها نیز ضروری است.
 

افزایش تولید کتاب با تصویب آئین‌نامه جدید انتشارات
وی گفت: معاونت پژوهشی با تشکیل کارگروه‌های علمی در بخش انتشارات، به دنبال ارزیابی و تقویت جایگاه مقالات علمی و معتبر مدرسان دانشگاه است. پیش از اجرایی شدن این سیاست، موضوع کیفی سنجی مقالات علمی وجود نداشت. با تصویب آیین‌نامه جدید در انتشارات، شاهد افزایش تولید کتاب بوده‌ایم. همچنین ساماندهی کنفرانس‌ها از دیگر نتایج تصویب این آیین‌نامه است.    
 
احسانیان در مورد کیفیت معرفی پژوهشگران برگزیده دانشگاه خواجه‌نصیر افزود: امسال در هفت حوزه، پژوهشگران معرفی و تجلیل شدند که یک مؤلف برتر نیز با معیار‌ میزان شمارگان و آمار کتاب شناسایی شده است. دکتر حمید‌رضا تقی‌راد، رییس دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر، به‌عنوان مؤلف برتر در هفته پژوهش امسال معرفی شد. یکی از معیار‌های انتخاب این مؤلف برتر، میزان تولید و شمارگان کتاب‌ها در دو سال اخیر بود.

انتشار کتاب با هدف تأمین نیاز منابع آموزشی دانشجویان
عضو هیأت علمی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر در ادامه عنوان کرد: با توجه به میزان آمار پژوهش‌ در دانشگاه خواجه نصیر، بسیاری از مدرسان دانشگاه علاقه‌مند به انتشار کتاب با هدف تأمین نیاز منابع آموزشی دانشجویان این دانشگاه و سایر دانشگاه‌های کشور هستند.
 
وی با اشاره به تسهیلات ارائه شده برای مؤلفان دانشگاه ادامه داد:‌ در سال بیش از 60 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف فنی و مهندسی منتشر می‌شود که بیش از 60 درصد این منابع تألیفی هستند.

ملاک داوری، میزان استقبال مخاطب براساس شمارگان واقعی
معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر‌ گفت:‌ داوری‌های انتشارات نیز با حضور برترین مدرسان دانشگاه خواجه نصیر یا دانشگاه‌‌های دیگر صورت می‌گیرد. کتاب‌هایی برای انتشار پذیرفته می‌شوند که ویرایش اولیه را گذرانده باشند. میزان استقبال مخاطب براساس شمارگان واقعی نیز یکی از معیار‌های داوری منابع دانشگاه خواجه نصیر است.
 
احسانیان در ادامه درباره دلیل کاهش تعداد مؤلفان پژوهشگر در مقایسه با سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته با توجه به فعالیت‌های پژوهشی و دانشکده‌های مختلف، به دنبال پوشش حداکثری پژوهش‌ها بودیم و این در حالی است که در سال 93، بنابر پیشنهاد پژوهشگران، تنوع انتخاب حفظ  شد، اما در سطح کل دانشگاه انتخاب‌ها صورت گرفت.
 
تمایل پژوهشگران دانشگاه خواجه نصیر برای تولید کتاب
وی در تشریح کیفیت انتخاب پژوهشگران برتر نیز گفت: ‌امسال نخستین‌بار از پژوهشگر جوان براساس معیار تحصیل و فعالیت علمی پنج ساله تجلیل شد. یک نفر نیز در حوزه انتشار مقالات داغ با معیار انتشار در نشریات معتبر و میزان استناد انتخاب و معرفی شد. براساس میزان انتشار مقاله و همچنین بهره‌برداری و بازدهی تحقیقاتی نیز یک نفر در حوزه پژوهش‌های آزمایشگاهی انتخاب شده است.
 
عضو هیأت علمی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر در ادامه درباره میزان استقبال پژوهشگران دانشگاه خواجه نصیر برای تولید کتاب افزود: برخی از پژوهشگران دانشکده‌های برق و مکانیک نتایج تحقیقات خود را در قالب کتاب عرضه کرده‌اند، نتایجی که در ابتدا لقب طرح محصول محور گرفته‌اند و در گام بعد منتشر شده‌اند.
 

معرفی پژوهشگران و مولفان برتر
در پایان این آیین در حوزه تألیف از دکتر حمید‌رضا تقی‌راد، در حوزه تولید مقاله از دکتر محمد شرعیات، در حوزه پژوهشگران جوان از امیرعباس نجفی و یزدان بادکانی،‌ در حوزه علوم آزمایشگاهی، از دکتر فرهنگ هنرور،‌ در حوزه پژوهشگران برتر از دکتر اکبر زمانی، دکتر حمید عبادی، دکتر رمضانعلی صادق‌زاده و دکتر علی نحوی تجلیل شد.  

 تجلیل از پژوهشگران و مؤلفان برتر دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی، عصر امروز (هشتم‌ دی‌ماه)، در تالار شهدای دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی برگزار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری