قابلیت‌های دانشگاه پیام نور ناشناخته مانده است/ انتشار 150 عنوان کتاب چاپ نخست در سال جاری

سرپرست پیشین دانشگاه پیام نور در گفت‌و‌گو با ایبنا:

تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۸

ابوالفضل فراهانی، با اشاره به انتشار 150 عنوان کتاب در سال جاری از سوی دانشگاه پیام نور، گفت: توانمندی‌های دانشگاه پیام نور ناشناخته مانده است.

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- دكتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقيقات و فناوری، روز گذشته (دوشنبه 8 دی‌ماه) ضمن قدردانی از زحمات دكتر ابوالفضل فراهانی در دوران تصدی سرپرستی دانشگاه پيام نور، در حکمی دکتر محمدعلی سرلک را به عنوان سرپرست این دانشگاه منصوب كرد.

دکتر ابوالفضل فراهانی، سرپرست پیشین دانشگاه پیام نور در گفت‌و‌گویی که چند روز پیش از این جابه‌جایی با وی انجام گرفته بود به خبرنگار  ایبنا گفت: نخستین جشنواره هفته پژوهش  در دانشگاه پیام نور، سال 85 برگزار شده بود و همزمان با چهارمین روز از هفته پژوهش سال 93 نیز دومین جشنواره هفته پژوهش همزمان با رونمایی از 150 کتاب چاپ نخست و نکوداشت انتشار دو هزارمین کتاب درسی این دانشگاه و تجلیل از مولفان و پژوهشگر این دانشگاه برگزار شد.
 
دیجیتالی کردن کتاب‌های دانشگاه پیام نور
فراهانی افزود: تدوین و انتشار کتاب درسی و تولید محتوای غیرنوشتاری و دیجیتالی و آموزش مجازی، از اولویت‌های دیگر این دانشگاه است. بنابر این اولویت‌ها، در سال جاری نزدیک به 150 عنوان کتاب درسی خودآموز به قلم مدرسان مطرح دانشگاه‌ پیام نور و سایر دانشگاه‌ها تولید شد؛فرایندی که در دو حوزه  کمی و کیفی در طول تاریخ 25 دانشگاه بی‌نظیر بود. دیجیتالی کردن این کتاب‌ها یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه است.
 
وی با اشاره به اهتمام دانشگاه در جذب مولفان مطرح کشور گفت: تلاش شده از مدرسانی در تولید کتاب بهره‌مند شویم که سال‌ها تجربه تدریس و پژوهش را در کارنامه علمی خود داشته باشند و بتوانند نتایج پژوهش‌های خود را در قالب کتاب‌های درسی منتشر کنند.
 
دانشگاه پیام نور،‌منشا خدمات ماندگاری بوده است
سرپرست پیشین دانشگاه پیام نور درباره جایگاه این دانشگاه در جامعه اظهار کرد: دانشگاه پیام‌نور بیش از آنچه جامعه و نظام آموزش عالی شناخته، منشاء خدمات ماندگار بوده است. بنابراین معتقدیم جامعه باید بیشتر به توانمندی‌ها، قابلیت و تاثیرگذاری‌های این دانشگاه پی ببرد.    
   
وی ادامه داد: شاید بی‌توجهی جامعه نسبت به توانایی‌های دانشگاه پیام نور، به عملکرد دانشگاه ارتباط دارد؛ به‌عبارتی دیگر به دلیل حجم بالای کار، فرصتی برای رسانه‌ای کردن فعالیت‌های دانشگاه وجود نداشته است. رسانه‌ها می‌توانند در انعکاس این فعالیت‌ها نقش اساسی داشته باشند؛ دانشگاه از طریق رسانه‌ها می‌تواند جامعه را از اخبار این دانشگاه مطلع کند.
 
فراهانی درباره جایگاه دانشگاه پیام نور در بین دانشگاه‌های کشور نیز گفت: دانشگاه پیام نور در بین دانشگاه‌های کشور در رتبه هفتم قرار دارد. البته با توجه به قدمت 25 ساله این دانشگاه به‌نظر می‌رسد که این جایگاه بسیار مطلوب است؛ موضوعی که جامعه کمتر به آن اذعان دارد. زمانی‌که دانشگاه‌های کشور با افت دانشجو مواجه شدند، دانشگاه پیام نور کمترین افت را شاهد بوده است.  
 
بازبینی محتوایی و فنی آثار با هدف روزآمدی
مولف، مترجم و ویراستار ده‌ها عنوان کتاب علمی، درباره برنامه دانشگاه در بازبینی محتوای منابع تولیدی دانشگاه افزود: همزمان با برنامه‌‌ریزی برای کتاب‌های مورد نیاز، بازبینی محتوایی و فنی کتاب‌هایی با عمر بیش از 10 سال، با هدف روزآمدی، نیز جزو سیاست‌های دانشگاه است.
 
وی درباره نحوه انعکاس دیدگاه دانشجویان نسبت به کتاب‌های این دانشگاه‌ اظهار کرد: دانشجویان می‌توانند مشکلات احتمالی کتاب‌‌های درسی را در فرم انتهایی کتاب‌ها منعکس و به دفتر تدوین کتاب‌های درسی دانشگاه ارسال کنند. دانشگاه نظرات دانشجویان را ساماندهی و در اختیار مولفان قرار می‌دهد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری