عکاشه: درباره پیش‌بینی زلزله مطالعه کنید

پیشنهاد مطالعه آخر هفته

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۲

بهرام عکاشه، به مخاطبان ایبنا پیشنهاد کرد که برای آخر هفته کتاب‌های با موضوع پیش‌بینی زلزله و از جمله «مبانی ژئوفیزیک» را مطالعه کنند.

دکتر بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: با توجه به داغ بودن بحث زلزله و این‌که 90 درصد کشور ما زلزله‌خیز است و وقوع  زلزله‌های احتمالی با توجه به زیرساخت‌های ضعیف، اطلاعات و دانش عمومی اندک جامعه از این موضوع می‌تواند خسارات جانی و مالی فراوانی به ما تحمیل کند، مطالعه در این زمینه برای همه بسیار مهم است.
 
وی افزود: بچه‌ها، زنان خانه‌دار، دانشجویان و عموم جامعه نیازمند مطالعه کتاب‌هایی حاوی اطلاعات عمومی درباره زلزله و آمادگی برای رویارویی با این پدیده طبیعی هستند.
 
حوادث زاییده دست خودمان است، نه زاییده آسمان
پدر علم زلزله‌شناسی ایران در ادامه گفت:‌‌ وظیفه داریم این موضوع را نهادینه کنیم که حوادث زاییده دست خودمان است، نه زاییده آسمان. منابع درسی ما بسیار کم به موضوع زلزله پرداخته‌اند. معتقدم آموزش خطرات زلزله باید از کودکستان آغاز و علاوه بر برگزاری مانور‌های مرتبط، واحد‌های درسی در همه مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌ها ایجاد شوند.
 
عکاشه تصریح کرد: این کتاب برای راه‌افتادن علاقه‌مندان برای مطالعه و جستجو در این زمینه و همچنین پیداکردن ایده برای پژوهش مناسب است. «مبانی ژئوفیزیک» تخصصی نیست ولی راهکار تخصص را نشان می‌دهد.

مردم بیشتر ترجیح می‌دهند جدول حل کنند تا کتاب بخوانند
وی با اشاره به نقش کتاب در روشنگری اذهان در رابطه با زلزله افزود: متاسفانه مردم کتابخوانی نداریم. مردم بیشتر ترجیح می‌دهند جدول حل کنند تا کتاب بخوانند. مردم باید نسبت به وضعیت بحران آگاهی داشته باشند، که چه کاری باید انجام دهند. نقش رسانه‌های مختلف به‌ویژه کتاب در آگاهی‌بخشی بسیار مهم است. توسعه آموزش در همه مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان و حتی ایجاد یک واحد مستقل دانشگاهی با عنوان «زلزله و نحوه مقابله با آن» در آگاهی‌بخشی ضروری است.
 
رئیس اسبق مرکز زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ادامه به اهالی کتاب پیشنهاد کرد که در پایان هفته، کتاب‌های مرتبط با موضوع پیش‌بینی زلزله را مطالعه کنند و گفت: دانشجویان و علاقه‌مندان می‌توانند در اینترنت با کلیدواژه‌های «forecasting» و «prediction» کتاب‌های مرتبط با پیش‌بینی زلزله،  پیشگویی زلزله، پیش شناختی زلزله و پیش‌یابی زلزله را یافته و مطالعه کنند. در این‌گونه آثار به این موضوعات که پیش‌بینی زلزله از چه زمانی مطرح بوده، از چه زمانی به‌صورت علمی مطرح شده و انواع روش‌هایی که تاکنون به‌کار رفته و ناموفق بوده‌اند اشاره شده است.
 
کتاب مبانی ژئوفيزيک (ژئوفيزيک عمومی): برای دانشجويان رشته‌های ژئوفيزيک ‏-‏ زمين‌شناسی ‏-‏ معدن – عمران فيزيک» تألیف و گردآوری بهرام عکاشه، در 257 صفحه از سوی انتشارات پیک فرهنگ به چاپ رسیده است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری