مدیر انتشارات دانشگاه علم و صنعت پاسخ می دهد: مشکلات دسترسی به کتاب از توزیع‌کننده و خرید اینترنتی تا کتابفروشی‌های شهرستانی

غلامرضا رمضان‌نیا، مدیر انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران‌، با اشاره به عملکرد موزعین کتاب‌های دانشگاهی گفت:‌ کسب سود به جای رفع نیاز دانشجو در اولویت کاری توزیع‌کنندگان کشور قرار دارد. ‌

مهندس رمضان‌نیا، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مشکلات توزیع کتاب دانشگاهی اظهار کرد: توزیع‌کنندگان بیشتر به فروش آثار پرفروش تمایل دارند؛ به‌عبارتی دیگر کسب سود به جای رفع نیاز دانشجو در اولویت قرار گرفته است. توزیع‌کنندگان برای کسب سود بیشتر به توزیع آثار در پایتخت اقدام می‌کنند و بعد از اشباع بازار پایتخت، پوشش مناطق دیگر را در دستور کار قرار می‌دهند، چراکه توزیع در یک منطقه ارزان‌تر تمام می‌شود. 

بیشتر توزیع‌کنندگان به‌ روش امانی فعالیت می‌کنند
وی افزود:‌ توزیع به شیوه امانی و روش مستقیم صورت می‌گیرد. توزیع امانی، یعنی کتاب در شمارگان بالا در اختیار توزیع‌کنندگان قرار می‌گیرد و آن‌ها تلاش می‌کنند آثار را بفروشند. اما یک مشکل در این فرآیند وجود دارد که برخی توزیع‌کنندگان به نحو مطلوبی از این آثار امانی نگهداری نمی‌کنند.

استادیار دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: البته بیشتر این روش امانی

ترس از وصول نشدن طلب دانشگاه، مانع تقویت ارتباط ناشران مطرح دانشگاهی با دانشگاه‌های شهرستانی می‌شود.

را می‌پسندند، زیرا نیاز به سرمایه‌گذاری ندارد و برای پرداخت پول کتاب‌ها نیز ممکن است به‌عنوان مثال هر سه ماه یکبار را تعیین ‌کنند. اگر در این مدت کتاب‌ها فروش رفت که وصول می‌کنند، در غیر این‌صورت کتاب‌ها بازپس فرستاده می‌شوند. کتاب‌هایی نیز ممکن است به دلیل نگهداری ضعیف پاره شده باشند و مجموع این دلایل موجب می‌شود ناشران تمایل چندانی برای باز‌پس گرفتن کتاب نداشته باشند.

برقراری ارتباط با کتابخانه‌‌ها و کتابفروشی‌های شهرستان‌ها
وی درباره برنامه‌های دانشگاه علم و صنعت برای بهبود وضعیت توزیع افزود: دانشگاه علم و صنعت با برقراری ارتباط با کتابخانه‌‌ها و کتابفروشی‌های شهرستان‌ها برای بهبود این شرایط تلاش‌هایی را صورت داده اما هر دو طرف دچار نوعی ترس هستند.

رمضان‌نیا در ادامه گفت: ترس از وصول نشدن طلب دانشگاه، مانع تقویت ارتباط ناشران مطرح دانشگاهی با دانشگاه‌های شهرستانی می‌شود. البته دانشگاه‌های شهرستانی نیز نگران ارسال نشدن در زمان مقرر منابع هستند و به‌عبارتی دیگر یک نگرانی برای هر دو طرف جریان توزیع وجود دارد. اما تلاش برای تقویت تعامل مناسب با دیدار‌های رو‌ در‌ رو امکان‌پذیر است که دانشگاه علم و صنعت به دنبال ایجاد این فضای اعتماد دوطرفه است. 

درنظر گرفتن عامل تشویقی برای توزیع‌کنندگان شهرستانی
رئیس انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران‌ ادامه داد:‌ البته دانشگاه‌های مطرح

هزینه خرید اینترنتی کتاب برای دانشگاه‌‌های شهرستان به مراتب از خرید سنتی ارزان‌تر خواهد بود، بنابراین آشنایی دانشگاه‌ها با فروش اینترنتی ضروری است.

کشور مانند دانشگاه اصفهان، ‌شیراز، تبریز‌ و مشهد به دلیل جمعیت بالای دانشجو در اولویت هستند. اما رفع نیاز دانشجویان دانشگاه‌های دورافتاده از سوی کتاب‌فروش‌ها، برطرف می‌شود. کتابفروش‌ها با خرید عمده به توزیع کتاب اقدام می‌کنند، البته این توزیع‌کنندگان شهرستانی‌ بیشتر به توزیع منابع پرفروش توجه دارند. 

رمضان‌نیا درباره راهکار‌های رفع مشکل دسترسی دانشجویان به کتاب نیز تصریح کرد: برای بهبود وضعیت توزیع کتاب دانشگاهی، می‌توان به توزیع‌کنندگانی که به توزیع در مناطق دورتر اقدام می‌کنند پیشنهاد سود بیشتر داد. به‌عبارتی دیگر، یک عامل تشویقی از سوی دانشگاه‌ها می‌تواند زمینه‌ساز بهبود وضعیت توزیع شود. 

خرید اینترنتی به مراتب ارزان‌تر از خرید سنتی است
این مدرس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اهمیت نقش فروش اینترنتی نظام توزیع کتاب دانشگاهی گفت:‌ بنده از زمانی که مسئولیت انتشارات دانشگاه علم و صنعت را برعهده گرفته‌ام، با راه‌اندازی پایگاه فروش اینترنتی سعی در بهبود وضعیت نظام توزیع دانشگاهی داشتم؛ اوایل اقبال چندانی وجود نداشت، اما به مرور فروش تقویت شد. 

وی افزود: هزینه خرید اینترنتی کتاب برای دانشگاه‌‌های شهرستان به مراتب از خرید سنتی ارزان‌تر خواهد بود، بنابراین آشنایی دانشگاه‌ها با فروش اینترنتی ضروری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت درباره دلایل بی‌اقبالی مردم برای خرید اینترنتی نیز اظهار کرد: تصور مردم از خرید اینترنتی، صرف هزینه‌ بیشتر است، البته این پیش‌ فرض هم وجود دارد که احتمال می‌دهند کالای موردنظر از مرغوبیت کافی برخوردار نباشد. اما درباره خرید اینترنتی کتاب این مشکلات وجود ندارد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری