معتبرترین کتاب‌ درباره بارداری و زایمان به ویراست بیست و چهارم رسید

نشر ارجمند نخستین چاپ از ویراست بیست و چهارم جلد نخست کتاب «بارداری و زایمان ویلیامز» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ از ویراست بیست و چهارم جلد نخست کتاب «بارداری و زایمان ویلیامز» ترجمه دکتر مهرناز ولدان، در 6 بخش از سوی انتشارات ارجمند منتشر شد.
 
این کتاب که نوشته کانیگهام، لونو، بلوم، اسپونگ، داش، هافمن، کیسی و شیفلد است ،در  قالب 6 بخش و 20 فصل به بررسی مسائل و مشکلات بارداری پرداخته است.
 
«بارداری و زایمان ویلیامز»؛ طب مبتنی بر شواهد
به عقیده مترجم، کتاب «بارداری و زایمان ویلیامز» یکی از معتبرترین کتاب‌های مرجع علم مامایی است که توسط پزشکان ماهر بیمارستان پارکلند و براساس طب مبتنی بر شواهد نگاشته شده است. ویراست بیست‌چهارم این کتاب، شامل بیش از سه هزار مقاله معتبر جدید است.
 
ولدان در پیشگفتار، مخاطبان اصلی این کتاب را پزشکان می‌داند و تأکید دارد که در ویرایش جدید به بیماری و ناهنجاری‌های جنین بیشتر از قبل اهمیت داده شده است. در متن کتاب بیش از سه ‌هزار نکته مرتبط با متن‌های پزشکی و حدود 900 تصویر شامل تصاویر سونوگرافی، تصاویر MRI ، عکس، تصاویر میکروسکوپی و نمودارهایی از داده‌ها آورده شده است.
 
معیارهای سنجش مراقبت مامایی
نویسنده در ابتدا به مروری کلی بر مبحث مامایی می‌پردازد و پس از اشاره به آمار بارداری در آمریکا، معیارهای سنجش مراقبت مامایی را شرح می‌دهد.
 
«نمای کلی»، « فیزیولوژی مادر و جنین»، «دوران پیش از زایمان»، «مراقبت‌های پیش از بارداری و پره‌ناتال»، «جنین بیمار» و «عوارض زودرس بارداری» عناوین 6 بخش کتاب است.
 
هر بخش از کتاب در فصل‌های مختلفی به بررسی مهم‌ترین موضوعات مرتبط با بارداری و  زایمان می‌پردازد. از جمله مهم‌ترین فصل‌های کتاب می‌توان به «رشد و تکامل جنین»، «فیزیولوژی مادر»، «مراقبت‌های پره‌ناتال»، «سقط»، «ژنتیک»، «ارزیابی پیش از زایمان» و «بارداری نابجا» اشاره کرد.
 
آشنایی با فیزیولوژی مادر
نویسنده در فصل پنجم با عنوان «فیزیولوژی مادر» به بررسی چرخه تخمدانی و اندومتری مادر پرداخته و تشکیل جفت و کوریون، بند ناف و تعاملات بین غده آدرنال جنین و جفت را بررسی می‌کند.
 
«رشد و تکامل جنین» عنوان فصل چهارم کتاب است که در آن مراحل رشد جنین، تغییرات متابولیک و خونی، رشد سیستم قلبی، عروقی، تنفسی، گوارشی و عصبی مرکزی جنین شرح داده می‌شود.
 
تعیین تعداد جلسات مشاوره بارداری و بررسی بیماری‌های ژنتیکی و سن والدین، یکی دیگر از مسائل مهم در بارداری است که فصل هشتم کتاب با عنوان «مراقبت‌های پره‌ناتال»، به این موضوع پرداخته است همچنین به انواع تست‌های غربالگری در همین فصل اشاره شده است.
 
نویسنده در فصل نهم با عنوان «سقط» با اشاره به مراقبت‌های پره‌ناتال در آمریکا، با تعریف روش‌های تشخیص بارداری توسط پزشک، به ارزیابی پره‌ناتال اولیه و ویزیت‌های پره‌ناتال بعدی می‌پردازد و مشکلات رایج پس از سقط را شرح می‌دهد.
 
استعداد ژنتیک و فیزیولوژیک چیست؟
«ژنتیک» عنوان فصل دیگری از کتاب است که تراتولوژی و تراتوژن‌های شناخته شده و مشکوک در آن مورد بحث قرار گرفته و استعداد ژنتیک و فیزیولوژیک نسبت به ترتوژن‌ها توضیح داده شده است.
 
فصل پانزدهم کتاب با عنوان «ارزیابی پیش از زایمان» به آنمی جنینی و بررسی دلایل خونریزی جنینی-مادری می‌پردازد و در ادامه فصل ترومبوسیتوپنی جنینی و هیدروپس فتالیس که از مباحث مهم در مامایی است را شرح می‌دهد.
 
مفهوم بارداری نابجا
نویسنده در یکی دیگر از فصل‌های مهم کتاب با عنوان «بارداری نابجا» انواع بارداری‌ها از جمله بارداری لوله‌ای، بارداری بینابینی، بارداری شکمی، بارداری تخمدانی، بارداری سرویکال و بارداری در محل اسکار سزارین را تعریف کرده است.
 
کتاب «بارداری و زایمان ویلیامز» با همکاری مشترک مهناز ولدان و همکاری عبدالرضا منصوری‌راد، شبنم بطحی، علی حقیقی و مهشید نیک‌پور به فارسی ترجمه شده است.
 
نخستین چاپ از ویرایش بیست و چهارم  جلد نخست کتاب «بارداری و زایمان ویلیامز» با شمارگان دو هزار و 200 نسخه در 620 صفحه، به بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری