استانداردسازی با رويكرد ايرانی-اسلامی در قاب کتاب

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۵

انتشارات ارديبهشت نخستين چاپ كتاب «تطبيق استاندارد كيفيت ISO9001 و مدل تعالی EFQM با فرهنگ غنی ايرانی اسلامی (با استفاده از آموزه‌ها و موازين اسلامي)» را به قلم حسین خنیفر منتشر كرد.

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا) نخستين چاپ كتاب «تطبيق استاندارد كيفيت ISO9001  و مدل تعالی EFQM با فرهنگ غنی ايرانی اسلامی (با استفاده از آموزه‌ها و موازين اسلامی)» نوشته حسين خنيفر را در هفت فصل به همت انتشارات ارديبهشت راهی بازار نشر شد.
 
از مهم‌ترين فصل‌های كتاب می‌توان به «مفهوم شناسی EFQM و شناخت مدل‌های متعالی»، «معيارهای EFQM و مقايسه تطبيقی با آموزه‌های اسلامی»، «خودارزيابی در EFQM» و «اصول و مراحل استقرار ISO» اشاره كرد.
 
يافتن مفاهيم دينی در راستای نظام مديريتی دنيا
نويسنده در ابتدای كتاب در شرح هدف خود از تأليف آن آورده است: «هدف از اجرا و تأليف اين كتاب، تطبيق استاندارد مديريت كيفيت ISO9001 و مدل تعالی EFQM با فرهنگ غنی ايرانی اسلامی و يافتن مفاهيم دينی در راستای نظام مديريتی دنياست.»
 
«مفهوم شناسی EFQM و شناخت مدل‌های متعالی» عنوان فصل نخست كتاب است كه به تعريف مفاهيم كلی و تعالی سازمان اختصاص دارد. در ادامه این فصل به جايگاه تعالی در دين اسلام، زمينه‌های اصلاح مديريت و نقش رهبری و تعليم و تجربه در مديريت كيفيت اشاره شده است.
 
معرفی مراحل توانمندسازی 
نويسنده در فصل «معيارهای EFQM و مقايسه تطبيقی با آموزه‌های اسلامی» معتقد است که مبحث توانمندسازی را در پنج بخش رهبری، استراتژی، كاركنان، شركت‌ها و منابع و فرآيندها، محصولات و منابع مي‌توان دسته‌بندی كرد. نويسنده در ادامه اين فصل به بررسی نتايج  در دو بخش مشتريان و كاركنان و بيان امتيازهای هر يک می‌پردازد.

يكي ديگر از فصل‌های مهم كتاب «خودارزيابی در EFQM» است كه نويسنده در آن به اهميت EFQM پرداخته و اشاره می‌كند كه فرايند خودارزيابی كه روش‌های مختلفی برای آن در سازمان بيان شده است، ضمانتی براي اطمينان از نفوذ مدل در سازمان است. منطق رادار در چرخه خود ارزيابی يكی ديگر از مباحث مهم درباره «خودارزيابی در EFQM» است كه در بخش‌های جزيی‌تری از جمله رويكردها، جاری‌سازی، ارزيابی و تصحيح شرح داده می‌شود.

«اصول و مراحل استقرار ISO» نيز از ديگر فصل‌های كتاب است كه در آن به مباحث مهمی در حوزه ISO از جمله تبيين اصول مديريت كيفيت  ISO001:2008، مسئوليت مديريت، مديريت منابع، پديدآوری محصول، اندازه‌گيری، مراحل استقرار ISO9001:2008 و سيكل اخذ ISO اشاره شده است. نويسنده درباره اين فصل نوشته است: استاندارد ISO9001:2008 براساس ترغيب سازمان‌ها به پذيرش يک رويكرد فرآيندی در هنگام ايجاد، به‌كارگيری و بهبود اثربخشی سيستم مديريت كيفيت تدوين شده است.

كتاب «تطبيق استاندارد كيفيت ISO9001  و مدل تعالی EFQM با فرهنگ غنی ايرانی اسلامی (با استفاده از آموزه‌ها و موازين اسلامی)» با شمارگان يک‌هزار نسخه در 192 صفحه، به بهای چهار هزار تومان، از سوی انتشارات ارديبهشت نخستین چاپ خود را در بازار نشر تجربه کرده است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری