محمد هدایی: در ایران با کمبود نقد علمی مواجهیم/ تعریف استاندارد از نقد نداریم

با برگزیدگان یازدهمین جشنواره نقد کتاب در حوزه دانش و فناوری

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۶

برگزیده یازدهمین جشنواره نقد کتاب در حوزه علوم تربیتی، ضمن انتقاد از وضعیت نقد علمی در کشور گفت: در ایران و به‌خصوص در حوزه علم نقدهای کمی صورت می‌گیرد، چراکه نویسندگان دانشمند ایرانی به‌ندرت دست به تالیف تجربیات خود می‌زنند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دکتر محمد هدایی، برگزیده حوزه علوم تربیتی این دوره از جشنواره نقد کتاب، درباره اثرش به خبرنگار ایبنا گفت: «منبع‌شناسی تعلیم و تربیت؛ کارنامه منابع تعلیم و تربیت» عنوان کتاب دو جلدی است که برای نقد و بررسی بیشتر،از سوی خانه کتاب به بنده معرفی شد.

کتابی با کلمات عربی و سنگین
وی افزود: اولین نقد درباره نام کتاب صورت گرفت که با توجه به این‌که کتاب در حوزه منبع‌شناسی نوشته شده بود، بهتر بود نام آن به کتاب‌شناسی آموزش و پرورش تغییر می‌یافت.
 
هدایی ادامه داد: این کتاب وزین و پربار بود، اما علاوه بر استفاده از عبارات قدیمی و عربی در کتاب، حوزه کار تنها بر منابع اسلامی محدود شده بود و در آن بیش از 90 درصد کتاب‌شناسی‌های انجام شده صرفا به منابع اسلامی اشاره داشت.
 
نویسنده کتاب «فرهنگ آموزش و پرورش ایران» اظهار کرد: با توجه به این‌که کتاب بیشتر درباره مطالبی بود که در حوزه‌های علمیه ایران تدریس می‌شود، بهتر بود از منابع آموزش فارسی بیشتری استفاده می‌شد.
 
منتقد باید توان استنباط مثبت و منفی از متن را داشته باشد
این برگزیده جشنواره یازدهم نقد کتاب با اشاره به وضعیت نقد در ایران، اوضاع نقد را با ترجمه مقایسه کرد و گفت: ترجمه دارای چهار اصل اساسی تسلط بر زبان مبدا، تسلط بر زبان مقصد، تسلط بر موضوع و تسلط بر کلام است. در نقد نیز این تفکر که فرد باید بر منبع و اساس نقد آشنایی و تسلط کافی داشته باشد مطرح است. منتقد باید توان استنباط مثبت و منفی را از متن داشته باشد.
 
هدایی ضمن انتقاد از وضعیت نقد علمی در کشور ادامه داد: در ایران و به‌خصوص در حوزه علم، نقدهای کمی صورت می‌گیرد، چراکه نویسندگان دانشمند ایرانی به‌ندرت دست به تالیف تجربیات خود می‌زنند.
 
گسترش فرهنگ نقد
وی افزود: در حوزه‌های علمی، بیشتر از تالیف، با ترجمه مواجهیم و گاهی به دلیل متخصص نبودن مترجم، گرفتار ترجمه‌هایی می‌شویم که توان برقراری ارتباط با مخاطب را ندارند. امیدوارم با جدی گرفتن نقد و برگزاری جشنواره‌های نقد، این فرهنگ در کشور رونق گرفته و گسترش یابد و در سایر نقاط کشور نیز به‌اجرا درآید.

نویسنده کتاب «101 نکته برای نوشتن فرهنگ‌نویسی» اظهار کرد: در حوزه نقد، نیازمند تعریف استاندارد و ملاک‌هایی هستیم که بتواند در قالب کتاب یا راهنما، حوزه نقد را بهبود بخشد.

درباره برگزیده یازدهمین جشنواره نقد کتاب
دکتر محمد هدایی، بازنشسته آموزش و پرورش و مدرس سابق دانشگاه آزاد اراک، دارای دو مدرک کارشناسی زبان انگلیسی و مشاوره و سه مدرک کارشناسی ارشد در حوزه‌های زبان انگلیسی، مشاوره و کتابداری و همچنین دارنده مدرک دکترای کتابداری است.

وی تاکنون کتاب‌هایی را در حوزه‌های علوم تربیتی، آموزش و پرورش و کتابداری به رشته تالیف درآورده که از آن‌جمله می‌توان به «فرهنگ آموزش و پرورش ایران» و «101 نکته برای نوشتن فرهنگ‌نویسی»اشاره کرد. هدایی در حال حاضر دو عنوان کتاب دیگر را نیز در دست ترجمه دارد.

یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب، عصر یکشنبه (14 دی‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری