تندرستی و مهارت‌های سالم زيستن با طب سنتی در قاب کاغذی

تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۶

کتاب «تندرستی و مهارت‌های سالم زيستن با طب سنتی» به قلم عادل حقیقی از سوی انتشارات چوگان روانه بازار نشر شده است. در این کتاب، علاوه بر آموزش مهارت‌های زندگی سالم، فهرستی از گیاهان دارویی ایران هم ارائه شده است.

دکتر عادل حقیقی، متخصص پاتولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: کتاب «تندرستی و مهارت‌های سالم زيستن با طب سنتی» با نگرشی جديد نسبت به مباحث علم طب سنتی و گياهان داروئی و با شرحی مفصل و با مرور و مقايسه با متون معتبر قديمی طبی به همراه جداول و تصاوير فراوان، به همراه معرفی گياهان داروئی شاخص در طب سنتی ايران و آلبوم عكس رنگی این گیاهان تاليف شده است.
 
وی افزود: در این کتاب همچنین گزيده‌ای از سوالات آزمو‌ن‌های طب سنتی در كشور به همراه پاسخنامه برای علاقه‌مندان و دانشجويان طب و رشته‌های مرتبط ارائه شده است.
 
نحوه كاربرد گیاهان داروئی، میراثی از گذشتگان
حقیقی درباره موضوع کتاب «تندرستی و مهارت‌های سالم زيستن با طب سنتی» گفت: اهمیت یادگیری اصول طب سنتی ایرانی و نحوه كاربرد گیاهان داروئی كه میراث بزرگ به‌جای مانده از اسلاف و گذشتگان ماست بر هیچ كس پوشیده نیست. به‌طور كلی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های پزشکی برای بازگرداندن تندرستی در طب ایرانی بوده كه به واسطه استعمال صحیح و منطبق بر دانش فنی طب سنتی ایرانی و اثرات شفابخش گیاهان داروئی محقق می‌شود.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران ادامه داد: طب سنتی، یک مکتب درمانی با بیش از 7 هزار سال قدمت در کشور ما است و طب اسلامی اشتراکاتی با آن دارد، ولی نگرشش متفاوت است. علم الأدویه یا گیاه‌شناسی داروئی و طب سنتی كه امروز از آن با نام مفردات پزشكی و ‏فارماكوگنوزی یاد می‌شود، در باورها و اعتقادات درمانی مردم و نیز در متون قدیمی طب ‏ایرانی برگرفته از كتاب‌های معتبر و دانشمندان نام‌آوری چون ابن سینا، زكریای رازی و اهوازی ‏ارجانی است كه اصول طبابت آن بر چهار طبیعت مزاج آدمی یا اخلاط اربعه ‏(بلغم، صفرا، سودا و خون) و همچنین بر گرمی و سردی استوار است و بر این اساس، ‏تشخیص و درمان صورت می‌گرفته است.
 
وی تصریح کرد: در طب تطبیقی و تلفیق عقاید قدما با پزشكی جدید، اخلاط اربعه با نام ‏PH  خونی اسیدیتیک ‏و بازیک و گرمی و سردی با واژه‌های پركالری و كم كالری نامیده می‌شوند. ولی هیچ‌كدام از ‏این تعبیرات جامع نیستند. در طب سنتی، خوراكی‌های سرد ارزش غذایی منفی در شخص ایجاد كرده و خوردن آن‌ها باعث ‏رخوت، سستی، ضعف عمومی، رنگ پریدگی، بی حالی، كم حوصلگی، كاهش نیروی ‏جنسی، پرخوابی می‌شود. برعكس خوردن غذاهای گرم باعث بالا رفتن فشارخون، ‏برافروختگی چهره، كم‌خوابی، جوش صورت و احتمالاً كهیر و جوش‌های چركی خواهد شد. ‏در اين كتاب و در بررسی موضوعات طب سنتی، هر فرد حالت و طبیعت مزاج یا ارگانیسم بدن خود را نسبت به غذاهای سرد ‏یا گرم تشخیص می‌دهد و در مصرف آن‌ها اعتدال را رعایت می‌کند تا دچارعوارض گوارشی ‏ نشود.‏
 

آشنایی با مبانی و اصول طب سنتی، هدف تألیف کتاب است
این متخصص پاتولوژی در ادامه درباره اهداف تألیف این کتاب گفت: يكی از اهداف اصلی نگارش كتاب، آشنايی علاقه‌مندان با مبانی و اصول مهم طب سنتی است، چراكه طبیعت بدن هر انسان دارای مزاج خاص خود است. هدف دیگر، معرفی دايره وظايف پزشک است كه با شناخت این مزاج با تدابیر بهداشتی و اصول سته ضروریه، در مورد نوع غذا و نحوه زندگی و محیط و شغل شخص، سلامتی فرد را به بهترین و معتدل‌ترین حالت حفظ کند تا شخص از نظر جسمی و روحی در بهترین شرایط باشد و هنگام بیماری مهمترین وظیفه درمانگر این است كه مزاج بدن و عضو درگیر را به حالت طبیعی و اصلی خویش برگرداند.
 
حقیقی افزود: با توجه به مباحث طب سنتی برای هر یک از مواد غذایی، دارویی، گیاهی، نباتی، معدنی و حتی سموم، مزاج و خواص و تاثیرات جداگانه وجود دارد كه بعد از ورود به بدن می‌توانند منشا واكنش‌های متفاوت و تاثیرات مختلف قابل پیش‌بینی در بدن باشند كه در تشخیص و درمان بیماری‌ها از این خواص استفاده می‌شود. ادرار، نبض، عرق، مدفوع، رنگ چهره و زبان، حرارت، برودت و رنگ پوست و خون از علائم و دلایلی است كه پزشک برای تشخیص از آن‌ها استفاده می‌كند. طرح این موارد از دیگر اهداف تألیف این کتاب است.
 
معرفی مزاج‌های چهارگانه و اهمیت اقلیم‌شناسی در طب سنتی
وی درباره مباحث و سرفصل‌های مطرح شده در کتاب «تندرستی و مهارت‌های سالم زيستن با طب سنتی» اظهار کرد: مهم‌ترین مباحث و سرفصل‌های کتاب شامل مبانی طب سنتی ایران، مزاج‌های چهارگانه، معرفی طبایع و مزاج‌های چهارگانه، اقلیم‌شناسی در طب سنتی ایرانی، تقسيم‌بندی احوال و انواع بیماری در طب سنتی، نشانه‌شناسی در طب سنتی ایرانی، تقسیم‌بندی انواع روش‌های درمانی در طب سنتی، احكام و درجات داروها و غذاهای مفرد، كیفیت معرفت درجات ادویه و مراتب آن‌ها، مزاج و اقسام امزجه و درجات آن‌ها در طب سنتی ایرانی، مفردات غذايی و گياهی در طب سنتی ایرانی، اصطلاحات و لغت‌شناسی در طب سنتی ایرانی، كلید شناسایی مزاج و خواص میوه‌ها، سبزی‌هل در طب سنتی ایرانی، مروری بر گیاهان دارویی شاخص در طب سنتی ایرانی، نمونه سوالات آزمون‌های طب سنتی، پرسشنامه مزاج و شرح حال و آلبوم عكس گیاهان داروئی در طب سنتی ایران است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در معرفی مخاطبان کتابش نیز گفت: مخاطبان اين كتاب طيف وسيعی از پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان، دامپزشكان، پيراپزشكان، دانشجويان رشته‌های پزشكی و پيراپزشكی، رزيدنت‌های طب سنتی، علاقه‌مندان به گياهان دارویی و خواص دارویی،  آموزشگاه‌های طب سنتی و گياهان دارویی سازمان فنی و حرفه‌ای كشور و تمامی علاقه‌مندان به علوم و مباحث طب سنتی هستند.
 
نخستین چاپ کتاب «تندرستی و مهارت‌های سالم زيستن با طب سنتی» با شمارگان 300 نسخه در 566 صفحه، به بهای 36 هزار تومان از سوی انتشارات چوگان به بازار نشر عرضه شده است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری