آموزش کاربردی اصول و مبانی مدیریت در یک کتاب

«اصول و مبانی مدیریت» نوشته علی بیگی، مدرس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی از سوی انتشارات کارآفرین منتشر شد. نویسنده سعی کرده در این کتاب، مدیریت را به‌صورت کاربردی به مخاطبان بیاموزد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «اصول و مبانی مدیریت» نوشته علی بیگی، از سوی انتشارات کارآفرین منتشر شد. نویسنده در مقدمه کتاب هدف خود از نگارش و انتشار این کتاب را آموزش کاربردی مدیریت در حوزه‌های بازرگانی و تولید، ذکر کرده است.

«اصول و مبانی مدیریت» هشت فصل دارد که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از «کلیات و مفاهیم»، «شاخه‌های مدیریت»، «سازمان، محیط و فرهنگ سازمانی»، «برنامه‌ریزی»، «سازماندهی»، «رهبری»، «کنترل» و «نظریه‌های مدیریت».   

نویسنده در فصل نخست کتاب مفاهیم اولیه مدیریت، را معرفی کرده و در ادامه به شرح مباحثی چون «نقش‌های مدیریت»، «سیر اندیشه‌های مدیریتی»، «تقسیم بندی مدیران از بُعد فرهنگی»، «رابطه بین سطوح مدیریت، فعالیت‌ها و وظایف مدیران» و دیگر مباحثی از این دست می‌پردازد.

فصل دوم کتاب نیز به معرفی حوزه‌های مختلف مدیریت، از جمله «مدیریت دولتی»، «مدیریت بازرگانی»، «مدیریت صنعتی»، «مدیریت شهری»، «مدیریت مالی و گمرکی»، «مدیریت بحران»، «مدیریت منابع انسانی»، «مدیریت تکنولوژی»، «مدیریت کسب و کارهای کوچک»، «مدیریت کیفیت» و… اختصاص دارد.

«تعریف سازمان»، «طراحی ساختار سازمان»، «نگرش پویا به طراحی ساختار سازمانی»، «چیستی فرهنگ سازمانی»، «شیوه پیدایش یک فرهنگ»، «حفظ و نگهداری فرهنگ سازمانی» و «چگونه محیط، مدیران را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟» عناوین مهم‌ترین مباحث طرح شده در فصل سوم کتاب است. همچنین تعریف، ماهیت، اهداف، انواع و ابعاد «برنامه‌ریزی» در فصل چهارم کتاب به مخاطبان آموزش داده می‌شود.

بیگی در فصل پنجم کتاب ضمن تعریف مفهوم سازماندهی، فرایند تحول این مفهوم در سطوح مختلف مدیریت را نیز بررسی می‌کند. وی همچنین در این فصل انواع ساختار سازمانی، تقسیم کار و طبقه‌بندی اساسی در سازمان»، «طراحی ساختار سازمانی»، «طرح‌های سازمان‌های رایج» و «طرح‌های سازمانی معاصر» را معرفی و آموزش می‌دهد. همچنین مفهوم «رهبری سازمانی» و مفاهیم وابسته به آن، یعنی «فرق بین رهبری و مدیریت»، «منابع قدرت رهبری»، «سبک‌های مختلف رهبری یک سازمان» و «نظریه‌های رهبری سازمانی» مباحث فصل ششم کتاب را تشکیل می‌دهد.

فصل هفتم کتاب نیز به تعریف و تحلیل مفهوم «کنترل» در مدیریت اختصاص دارد. نویسنده برای شرح این مفهوم به طرح مباحثی چون «فرآیند طراحی و اجرای سیستم کنترل»، «فنون کنترل»، «اقسام کنترل»، «خصوصیات سیستم کنترل موثر» و «موضوعات جدید در کنترل» می‌پردازد.

نویسنده در فصل پایانی کتاب نیز به شرح و بررسی انواع نظریه‌های مدیریتی، از جمله «نظریه سیستمی»، «نظریه یادگیری سازمانی»، «نظریه آشوب»، «نظریه اقتضایی»، «نظریه مبارزه پویا» و «نظریه کمال مدیریت» می‌پردازد و در ادامه مباحثی چون «چیستی و اهمیت مدیریت زنجیره ارزش»، «مدیریت عملیات با استفاده از مدیریت زنجیره ارزش»، «موانع مدیریت زنجیره ارزش»، «مدیریت تعارض سازمانی» و نظریات «تعارض سازمانی» و «تعامل سازمانی» را شرح می‌دهد.

پایان‌بندی کتاب نیز واژه‌نامه‌ انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی در حوزه مدیریت است. مقدمه‌ این کتاب نیز به قلم دکتر وحید ناصحی فر، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی است.

درباره نویسنده کتاب
علی بیگی، نویسنده این کتاب، مدرک دکترای رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه ژنو سوئیس دارد و هم‌اکنون در دانشگاه‌های علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، مشغول به تدریس است. وی همچنین معاون بازرگانی سازمان توانمند سازی بازنشستگان است.

«اصول و مبانی مدیریت؛ مفاهیم و کاربردها» نوشته دکتر علی بیگی با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۲۷۰ صفحه و بهای ۱۶ هزار تومان از سوی انتشارات کارآفرین روانه کتابفروشی‌ها شده است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ایران (IBNA) – پربیننده ترین عناوین دانش‌و‌فناوری