بازگشت «خلاقیت ریاضی» به دنیای علم با ترجمه شهریاری

به همت انتشارات فاطمی صورت گرفت

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۳

هشتمین چاپ کتاب «خلاقیت ریاضی» در دو مجلد به قلم جورج پولیا و ترجمه مرحوم پرویز شهریاری، از سوی انتشارات فاطمی روانه بازار نشر شد.

مهدی ملک‌زاده، مدیر تولید انتشارات فاطمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تجدیدچاپ این کتاب اظهار کرد: «خلاقیت ریاضی» اثر مشهور جورج پولیا، ریاضیدان نامدار مجارستانی، با ترجمه مرحوم استاد پرویز شهریاری از جمله کتاب‌هایی است که با اقبال خوانندگان ایرانی رو‌به‌رو شد و پیش از این نیز در هفت نوبت چاپ شده است.
 
وی افزود: در سال 1387، بنا به پیشنهاد دکتر امیرحسین اصغری، سرگروه وقت ریاضی انتشارات فاطمی و با موافقت استاد پرویز شهریاری، قرار بر این شد که این کتاب با حروفچینی مجدد و یکدست شدن رسم‌الخط و چند اصلاح جزئی در دو مجلد چاپ شود. نسخه نهایی پیش از چاپ در زمان حیات استاد پرویز شهریاری به رویت و تایید ایشان رسید.
 
ملک‌زاده گفت: جورج پولیا، نویسنده کتاب در اعماق وجودش یک نگاه و دید جدید نسبت به آموزش ریاضی دارد. وی بیش از نیمی از زندگی‌اش را به توسعه فرصت‌های نظام‌مندی پرداخته که فرصت کشف را به یادگیرندگان می‌دهد و این همان چیزی است که امروزه از آن با عنوان آموزش خوب نام می‌برند. ما بیش از هر زمانی به این نوع آموزش در مدرسه و دانشگاه نیازمندیم.
 
مدیر تولید انتشارات فاطمی تصریح کرد: خوشبختانه انتشار مجدد کتاب «خلاقیت ریاضی» با رویکرد جدید حل مساله در کتاب‌های درسی مقارن شده و امیدواریم مورد توجه و استقبال دانش‌آموزان، معلمان و کارشناسان آموزش ریاضی در ایران قرار بگیرد.
 
وی در معرفی فصل‌های کتاب توضیح داد: چاپ جدید «خلاقیت ریاضی» در 15 فصل و در قالب دو مجلد منتشر شده که جلد نخست شامل هفت فصل و جلد دوم دارای هشت فصل است. از جمله مهم‌ترین فصل‌های جلد نخست کتاب می‌توان به «روش در مکان هندسی»، «روش دکارت»، «بازگشت»، «انطباق» و «گسترش حوزه کاربرد روش» اشاره کرد.
 
ملک‌زاده ادامه داد: در جلد دوم نیز فصل‌هایی مانند «تصور هندسی روند راه حل»، «کار ذهنی»، «مساله‌های درون مساله» و «نظام ذهن» گنجانده شده است. در این مجلد، فصل بسیار مهم «شاگردی و معلمی» نیز درباره مباحثی همچون هدف آموزش، اصول آموزش و اصول یادگیری بحث می‌کند. در پایان تمامی فصل‌های کتاب نیز یک سری تمرین ارائه شده است.
 
مدیر تولید انتشارات فاطمی در ادامه گفت: جورج پولیا، دو کتاب دیگر نیز با عنوان‌های «چگونه مساله را حل کنیم» و «روش‌های ریاضی در علوم» تالیف کرده که هر دو اثر از سوی انتشارات فاطمی در دست ترجمه است.

انتشارات فاطمی پیش از این و  در زمان حیات  پرویز شهریاری نیز آثاری همچون «خلاقیت ریاضی» و «آمادگی برای المپیاد ریاضی» را از این ریاضیدان ایرانی منتشر کرده بود.
 
جلد نخست از هشتمین چاپ کتاب «خلاقیت ریاضی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 320 صفحه، به بهای 18 هزار تومان و جلد دوم این اثر با شمارگان یک‌هزار نسخه در 276 صفحه، به بهای 16 هزار تومان از سوی انتشارات فاطمی به بازار کتاب عرضه شده است.
 

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری