پخش‌کنندگان منابع دانشگاهی نقش دلال را بازی می‌‌کنند/ دانشجوی شهرستاتی از دسترسی به منابع جدید محروم است

آسیب‌شناسی توزیع کتاب‌های دانشگاهی/ 9

تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۶

مدیر واحد نشر انتشارات دانشگاه تهران، با بیان این مطلب که نظام توزیع در شهر‌ستان‌های کوچک به دست پخش‌کنندگان است، گفت:‌ پخش‌‌کننده گاهی نقش دلال را بازی می‌کند.

مجید جهانی، مدیر واحد نشر انتشارات دانشگاه تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره بررسی نحوه توزیع کتاب‌های دانشگاهی اظهار کرد: روند توزیع کتاب‌های دانشگاهی به شهر‌های بزرگ محدود شده و در شهرستان‌هایی که دانشجویان کمتری در خود جای داده‌ا‌ند، نظام توزیع در دست پخش‌کنندگان است. 

پخش‌کنندگان در شهرستان فقط کتاب‌های پرفروش توزیع می‌کنند
وی افزود:‌ پخش‌‌کننده در شهرستان‌های کوچک، نقش واسط را بازی می‌کند. علاوه بر این پخش‌کنندگان فقط توزیع کتاب‌های پرفروش را در شهرستان‌های کوچک برعهده می‌گیرند، یعنی منابعی که از فروش آن‌ها مطمئن

بهترین راه برای دسترسی آسان‌تر مخاطب یعنی دانشجو به منابع معتبر، معرفی این منابع از سوی مدرس دانشگاه است و در ادامه دانشجو خود برای تهیه منابع معتبر تلاش خواهد کرد.

هستند.

جهانی در ادامه با اشاره به نقش مدرسان دانشگاه‌ها در روند توزیع کتاب‌های دانشگاهی اظهار کرد: بهترین راه برای دسترسی آسان‌تر مخاطب یعنی دانشجو به منابع معتبر، معرفی این منابع از سوی مدرس دانشگاه است و در ادامه دانشجو خود برای تهیه منابع معتبر تلاش خواهد کرد. 

تفاوت سازوکار توزیع کتاب دانشگاهی با حوزه فرهنگ
این فعال حوزه نشر ادامه داد: سازوکار توزیع کتاب دانشگاهی در کشور مانند آثار حوزه‌های فرهنگی یا عمومی نیست. منبع دانشگاهی هرچه بیشتر دیده شود، احتمال تهیه آن بیشتر است.

وی در ادامه با تاکید بر نقش ناشران دانشگاهی در بهبود نظام توزیع منابع دانشگاهی، تصریح کرد: ناشر دانشگاهی با ایجاد یک بانک اطلاعاتی می‌تواند در بهبود نظام توزیع اثرگذار باشد. مراجعه دانشجو به چنین بانکی موجب می‌شود تا بی‌واسطه از آخرین اخبار نشر حوزه دانشگاهی مطلع شود. 

اهمیت فروش اینترنتی در شهرستان‌ها
جهانی در ادامه با تاکید بر نقش ناشران دانشگاهی در نظام توزیع عادلانه گفت: ناشران می‌توانند با ارسال 50 تا 100 نسخه از چاپ نخست خود به دانشگاه‌های شهرستان، در آگاهی دانشجویان درباره اخبار نشر موثر باشند. فروش اینترنتی در شهرستان‌‌های دورافتاده با وجود پخش‌کننده‌ها که بیشتر کار دلالی انجام می‌دهند، دارای اهمیت است.

این مدرس دانشگاه درباره تاثیر پایگا‌ه‌های مجازی در حذف پخش‌کنندگان شهرستانی افزود: از راهکارهای بهود

در نظام توزیع ناشران هم تا حدودی مقصر هستند. ایجاد ارتباط بین ناشر و پخش‌کننده ضروری است.

نظام توزیع کتاب‌های دانشگاهی می‌توا به ایجاد پایگاه مجازی و امکان خرید اینترنتی برای دانشجویان برخی دانشگاه‌ها اشاره کرد. 

ناشران هم در نظام توزیع مقصرند
وی در ادامه با اشاره به ایجاد ارتباط بین ناشر دانشگاهی و پخش‌کنندگان کتاب دانشگاهی اظهار کرد: در نظام توزیع ناشران هم تا حدودی مقصر هستند. ایجاد ارتباط بین ناشر و پخش‌کننده ضروری است. 

جهانی به‌عنوان نمونه‌ای از نظام توزیع کتاب‌های دانشگاهی با اشاره به نظام توزیع دانشگاه پیام‌نور افزود:‌ نظام توزیع دانشگاه پیام نور به‌طور مستقیم با بخش آموزش این دانشگاه در ارتباط است. بنابراین به تعداد دانشجو و با شمارگان 10 تا 15 هزار نسخه‌ای به انتشار کتاب اقدام می‌کنند.

این فعال حوزه نشر در پایان گفت: نظام توزیع سایر دانشگاه‌ها با دانشگاهی مانند پیام نور از اساس متفاوت است، زیرا این دانشگاه در همه کشور دارای صاحب شعبه است، اما سایر دانشگاه‌ها برای معرفی آثار خود باید اصول بازار‌یابی را پیاده کنند. البته معتقدم، که بیشتر آثار دانشگاه پیام نور کتاب نیست، بلکه جزوه و طرح درس است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری