کشف معنای بازی کودک در کتاب «کاربرد بازی درمانی»

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۴

نشر دانژه کتاب «کاربرد بازی درمانی (راهنمای والدین، مربیان و درمانگران)» را به قلم مدرس دانشگاه تگزاس منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «کاربرد بازی درمانی(راهنمای والدین، مربیان و درمانگران)» به قلم ترزا کِلام، مدرس دانشگاه تگزاس شمال با ترجمه مژگان حیاتی در 10 فصل از سوی نشر دانژه به بازار نشر عرضه شده است.
 
پنج فصل نخست کتاب با عنوان‌های «برقراری ارتباط دوستانه»،‌ «اعجاز بازی»، «دریچه‌ای به دنیای درون کودک»، «بلوغ هیجانی کودکانتان را رشد دهید» و «جایگاه کودک در قلب شما» به موضوعاتی مانند مراقب مداخله باشید، ارتباط دوستانه را حفظ کنید،‌ با کودک همراه باشید به نحوی که او احساس تنهایی نکند،‌ زبان غیرکلامی،‌ بازی را قطع نکنید، ‌چگونه هیجانات زندگی ما را تسخیر می‌کند؟ و دیدن دنیا از چشم کودک پرداخته است.
 
کاربرد زبان غیرکلامی
مؤلف در فصل دوم  در مبحثی با موضوع زبان غیرکلامی آورده است: «شما نه‌ تنها با کلمات بلکه با روشی هم که کلمات را بیان می‌کنید، صحبت می‌کنید. زمانی که با کودک صحبت می‌کنید از لحن صدای خود آگاه باشید. راه‌های متفاوتی را که می‌توانید صحبت کنید امتحان کنید: «الان زمان مخصوص بازی ما است»،‌ پیام‌های گوناگون و متفاوتی از طریق لحن صدای شما انتقال می‌یابد.»
 
وی در ادامه همین فصل اشاره کرده که اگر کودک شما هیجان‌زده است صدای شما باید جان‌دار و روح‌دار باشد. اگر کودک شما غمگین یا عصبانی است، صدای شما نیز باید جدی و نگران باشد.
 
باور بازی معنادار کودک
«ترزا کِلام» درباره موضوع بازی معنادار کودک نیز معتقد است که‌ گاهی باور کردن این موضوع که بازی کودکان معنادار است، سخت است. بازی کودکان ممکن است از نظر بزرگتر‌ها،‌ بی معنی یا بی‌هدف به نظر برسد. نویسنده در ادامه با روایتی داستان‌گونه به چند نمونه نقاشی و بازی کودک هشت‌ساله پرداخته است؛ کودک هشت ساله‌ای که به واسطه بررسی نقاشی‌اش از سوی مولف موجب شد، اختلال و دغدغه کودک نسبت به درگذشت پدر‌بزرگش شناسایی و درمان‌ شود.
 
«به کودک احترام بگذارید»، «برقراری ارتباط با کودک»،‌ «عقل درونی کودک خود را پرورش دهید»، «بهبودی کودکانتان را تسهیل کنید»،‌ «شما قادر به انجام آن هستید» عنوان‌های پنج فصل بعدی کتاب هستند.

اهمیت دیدن دنیا از چشم کودک
نویسنده در این فصل‌ها به مباحثی مانند سناریوی مباحثه با دیگران به‌صورت محترمانه، سناریوی انجام کار روزمره،‌ نگران معنای بازی کودکم هستم، سه شرط برقراری ارتباط سالم،‌ تکنیک مادر خوانده روحانی را اجرا کنید،‌ چگونه بفهمم کودکم نیاز به درمانگر دارد؟ و تشخیص ناخوشی کودک اشاره دارد.
 
وی در تشریح موضوع اهمیت دیدن دنیا از چشم کودک نوشته است: «‌وقتی شروع به دیدن دنیا از چشم کودکان کردیم، از دردی که آن‌ها تجربه می‌کنند، آگاه خواهیم شد. اجتناب از راه قدیمی مدیریت مشکل،‌ شاید سخت باشد. ممکن است احساس کنید دکمه نجات به شما فشار می‌آورد یا خود را از کودک جدا کنید. برای برقراری ارتباط هیجانی با کودک،‌ باید ابتدا از لحاظ هیجانی با خود ارتباط برقرار کنیم و این کار،‌ سخت است زیرا همه ما گاهی تلاش می‌کنیم تا از احساساتمان فرار کنیم.»   

نخستین چاپ کتاب «کاربرد بازی درمانی(راهنمای والدین، مربیان و درمانگران)» با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در 232 صفحه، به بهای 13 هزار تومان از سوی نشر دانژه به بازار نشر عرضه شده است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری