پدر علم کویرشناسی: ساخت کتابخانه پارک گرمسار انقلابی فرهنگی در منطقه است/ تقاضای پرویز کردوانی از وزارت ارشاد

تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۸

پرویز کَردوانی،‌ پدر علم کویر‌شناسی ایران در تقاضای خود از وزارت ارشاد برای مشارکت در ساخت کتابخانه پارک گرمسار گفت: ساخت کتابخانه در پارک 95 هکتاری گرمسار انقلابی فرهنگی در این منطقه است.

دکتر  کَردوانی،‌ به بهانه هفته وقف در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: در شهرستان گرمسار پارکی به مساحت 95 هکتار به نام بنده نامگذاری و در دفترخانه با حضور نمایندگانی از دولت، وزارت جهاد کشاورزی،‌ سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در سال 1391 سند شده است. نا‌مگذاری این پارک در سال 87 صورت گرفته بود.
 
وی افزود‌: این پارک به دلیل نزدیکی به تهران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه بسیاری از مسافران مناطق استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، سمنان و شاهرود در مسیر حرکت از فضای این پارک برای استراحت یا اسکان موقت استفاده می‌‌کنند.
 
ایجاد مرکز اسناد و کتابخانه در پارک گرمسار
کَردوانی ادامه داد: یکی از برنامه‌های بنده برای این پارک، ایجاد یک مرکز اسناد و کتابخانه است. یک‌هزار‌ عنوان‌ کتاب و نشریه در اختیار دارم که بخشی از آنها جزو کتاب‌های وقفی چهره‌های علمی و دانشگاهی کشور است. رهگذران و مسافران می‌توانند هنگام استراحت در این فضا از این آثار برای مطالعه بهره ‌بگیرند.          
 
بنیانگذار مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران گفت‌: اداره این پارک 95 هکتاری تا دو سال پیش در اختیار سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع بود و از سال پیش به شهر‌داری واگذار شد. شهرداری گرمسار نیز دنبال ساخت یک کتابخانه در این پارک بود؛ داخل شهر کتابخانه وجود دارد اما دور از دسترس مردم است.
 
وی عنوان کرد:‌ از پنج سال گذشته که این نامگذاری صورت گرفت، به جمع‌آوری کتاب برای کتابخانه این پارک اقدام کردم. اتاق‌ها و انبار خانه‌ام از پنج سال پیش پر از انواع منابع، نشریات و کتاب‌های تخصصی حوزه‌های مختلف است. کتاب‌هایی با موضوعات پزشکی،‌ اجتماعی،‌ جغرافیا،‌ مهندسی خاک و کشاورزی در اختیار دارم. مجموعه حاضر با کتاب‌های حوزه حقوقی تکمیل می‌شود که بخشی از آن طی مذاکره با دانشگاه تهران تامین شده است.
 
همکاری خانوادگی در تجهیز کتابخانه
این مولف با اشاره به مشارکت همسرش در تامین منابع کتابخانه «کَردوانی» گفت: فریده گلبو، داستان‌نویس و پژوهشگر که کتاب «حکایت روزگار» وی برنده جایزه قلم زرین و کتاب «هفت پیکر» ‌نیز از سوی مایکل بری، معاون رئیس سازمان یونسکو مورد قدردانی قرار گرفت، نیز قرار است در تامین منابع این کتابخانه مشارکت کند.    ‌    
 کَردوانی با اشاره به نقش رسانه‌ها در ایجاد کتابخانه شهرستان گرمسار افزود: امید‌وارم رسانه‌ها صدای مرا به گوش مسئولان برسانند تا مسیر ساخت این کتابخانه هموار شود و به‌زودی شاهد ساخت و بهره‌برداری آن باشیم.       
 
وی عنوان کرد: چهار سال پیش از هر کتاب حوزه حقوقی که دانشگاه تهران منتشر کرده بود، دو نسخه با هزینه شخصی و تخفیف 20 درصدی خریداری و به دادگستری گرمسار اهدا کردم. برای تامین منابع کتابخانه پارک شهرستان گرمسار نیز چنین برنامه‌ای در نظر دارم  وبه طور قطع با ایجاد این کتابخانه انقلاب فرهنگی در منطقه گرمسار رخ می‌‌دهد.                 
 
نیازمند حمایت و همکاری وزرات ارشاد هستیم
پدر علم کویرشناسی ایران با اشاره به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایجاد کتابخانه پارک «کردوانی» گفت: تصمیم داشتم خدمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برسم تا اعلام کنم من خودم توانایی مالی برای ساخت کتابخانه در این پارک را ندارم، شاید با مداخله وزیر ارشاد دیگران نیز در ایجاد چنین فضای فرهنگی دخالت کنند. همزمان با روز طبیعت سال جاری، 27 هزار خودرو در اطراف این پارک توقف داشته‌اند؛ این پارک با معماری‌ای که برای آن درنظر گرفته‌‌اند، فقط به یک کتابخانه نیاز دارد.

مولف کتاب «جغرافيای خاک‌ها» ادامه داد:‌ چند کتابخانه در شهر گرمسار فعالیت می‌‌کنند، اما پراکنده هستند. این در حالی است که مردم زمانی به مطالعه روی می‌آورند که آرامش داشته باشند.  
  
 کردوانی اظهار کرد: سال 85، هزاران عنوان کتاب را به دانشگاه آزاد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گرمسار اهدا کردم، اما از سال 91 برای تامین کتابخانه گرمسار کتاب‌ها را در منزل 85 متری‌‌ام نگهداری می‌کنم.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری