حضور سه نویسنده در جمع دانش‌آموزان دبستان شهید رجبی تهران

با اجرای «طرح گسترش فرهنگ كتاب‌خوانی در مدارس كشور صورت می‌گیرد»

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۵

ناهید شهیدی، مدير «طرح گسترش فرهنگ كتاب‌خوانی در مدارس كشور» گفت: در دوازدهمین سال اجرای این طرح، پنج‌هزار جلد کتاب در اختیار دانش‌آموزان 9 مدرسه ابتدایی منطقه 9 تهران قرار گرفته است.

ناهید شهیدی، مدير «طرح گسترش فرهنگ كتاب‌خوانی در مدارس كشور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: همزمان با ایام دهه فجر (14 تا 22 بهمن‌ماه)  دوازدهمین دوره «طرح گسترش فرهنگ كتاب‌خوانی در مدارس كشور» با حمایت وزارت ارشاد در 9 مدرسه ابتدایی در منطقه 9 تهران اجرا می‌شود.
 

 وی ادامه داد: این کتاب‌ها با حمایت مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تخفیف 30 درصدی از ناشران خریداری شده و  رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار داده‌ ‌می‌شود.
 
وی افزود: در این طرح که با هدف گسترش فرهنگ كتاب‌خوانی و نویسندگی در میان دانش‌آموزان محروم و نیازمند صورت می‌گیرد، کتاب‌ها با توجه به نظر مدیر و مسئولان طرح، مسئولان مدارس، کارشناسان و نیز مخاطب‌سنجی دانش‌آموزان و میزان علاقه‌مندی آنان به موضوعات مختلف از دو روز قبل در اختیار دانش‌آموزان قرار داده می‌شود. سپس مؤلف کتاب‌های منتخب با حضور در مدارس به پرسش‌های دانش آموزان پاسخ خواهد داد.
 
14 عنوان کتاب در پنج‌هزار جلد
 شهیدی که خود یکی از نویسندگان کتاب‌های ارائه شده در این طرح است، درباره روند انتخاب کتاب‌ها گفت: یکی از شرایط اجرای این طرح این است که نویسندگان کتاب‎‌های ارائه شده از میان معلمان مدارس باشند. امسال برای این طرح 14 عنوان کتاب در پنج‌هزار جلد تهیه و در اختیار مدارس انتخابی منطقه 9 قرار گرفته است.
 
وی گفت: هر ساله از سوی اداره کل امور فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یکی از مناطق شهر تهران برای اجرای این طرح انتخاب می‌شود و سپس با توجه به نظر اداره آموزش و پرورش منطقه انتخابی چند مدرسه با حمایت مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  برای اجرای طرح معرفی می‌شوند.
 
انتخاب موضوعات کتاب‌ها با مخاطب‌سنجی صورت می‌گیرد
شهیدی اظهار کرد: برای انتخاب موضوعات کتاب‌ها پس از در نظر گرفتن شرایط سنی دانش‌آموزان، به چالش‌ها و موضوعات روز مانند مشکل «نه گفتن» در میان کودکان توجه می‌شود. هر ساله اجرای این طرح توسط اخبار جوانه‌ها در صداو سیما و سایر رسانه‌ها انعکاس خبری داده می‌‌شود.
 
وی افزود: در راستای اجرای این طرح، فردا (چهار شنبه 15 بهمن) سه تن از نویسندگان کتاب‌ها‌ به همراه تصویرگر با حضور در دبستان پسرانه شهید رجبی واقع در منطقه 9 تهران مراحل نگارش، چاپ و نشر کتاب را به همراه آموزش خرید کتاب خوب به دانش‌آموزان این مدارس توضیح خواهند داد.

اجرای این طرح پیش از این نیز توسط خبرگزاری (ایبنا) در سال 90 و 91 مورد توجه قرار گرفته بود.

طرح گسترش فرهنگ كتاب‌خوانی در مدارس كشور در سال 90؛ اینجا
طرح گسترش فرهنگ كتاب‌خوانی در مدارس كشور در سال 91؛ اینجا

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری