ابری‌نیا: تخلف در تولید مشترک کتاب در دانشگاه‌های معتبر نادر است/ محدود شدن نقش برخی استادان در حد ویراستار!

تالیف کتاب استاد به دست دانشجو/ 7

تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۹

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم با اشاره به لزوم تالیف کتاب دانشگاهی به قلم مولفی با سابقه پژوهشی گفت: با اطمینان می‌گویم تخلف در حوزه تولید مشترک کتاب در دانشگاه‌های معتبر بسیار نادر است.

دکتر کارن ابری‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت تولید مشترک کتاب به دست استاد و دانشجو اظهار کرد: تولید کتاب فعالیت زمان‌بر و پر زحمتی است، بنابراین در تولید مشترک این کالای فرهنگی، همکاری دانشجو و استاد طبیعی است.
 
کم‌رنگ شدن نقش برخی استادان در فرایند تولید کتاب
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم در ادامه با اشاره به روند مطلوب تولید مشترک کتاب دانشگاهی در حوزه ترجمه افزود:‌ فرایند تولید مشترک کتاب دانشگاهی نباید به‌صورت واگذاری کل ترجمه به دانشجو باشد، روندی که برای استاد فقط نقش تورق و ویراستاری نهایی درنظر گرفته می‌شود. تولید کتاب دانشگاهی با این سبک، به روالی مرسوم تبدیل شده است.  
 
ابری‌نیا با انتقاد از محدود شدن نقش مدرس دانشگاه‌ در روند تولید کتاب دانشگاهی عنوان کرد: محدود شدن نقش مدرس دانشگاه در حد یک ویراستار، موجب کاهش کیفی محتوایی کتاب خواهد شد و این شیوه انتظار‌ مخاطب را برآورده نخواهد کرد.
 
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم در تشریح دلایل کمرنگ شدن نقش برخی مدرسان دانشگاه در این چرخه گفت: به‌نظر می‌رسد علاقه‌مندی دانشجویان در انتشار کتاب و انعکاس نامشان به عنوان مولف در جلد کتاب، یکی از دلایل کاهش نقش برخی مدرسان دانشگاه در این زمینه است.
 
انتشار کتاب برای دانشجو یک امتیاز علمی است
‌وی با اشاره به تاثیر تولید کتاب در زندگی علمی دانشجویان اظهار کرد: انتشار کتاب برای دانشجو به‌عنوان یک امتیاز علمی محسوب می‌شود. تولید یک کتاب می‌تواند در ارتقاء جایگاه شغلی و تحصیلی دانشجو در آینده موثر باشد.

 ابری‌نیا ادامه داد:‌ اگر درست به این ماجرا نگاه شود، موقعیت کسب شده برای یک دانشجویی که به تازگی تجربه حضور در عرصه‌های علمی را به دست آورده، یک امتیاز منفی است. بررسی فرایند انتشار کتاب در کشور‌های پیشرفته نشان می‌دهد که کتاب از سوی افرادی تولید می‌شود که سالیان سال پژوهش و تدریس در کارنامه علمی خود دارند.
 
برگزیده بیستمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی گفت: در عرصه بین‌المللی، اگر دانشجو نقشی در تدوین کتاب داشته باشد منحصر به جمع‌آوری اطلاعات و در اختیار گذاشتن آنها به مولف نهایی یعنی مدرس با تجربه است. اصلی‌ترین دلیل به‌کارگیری این شیوه، ایجاد مانع در افت محتوای کتاب است.
 
توجه به حساسیت بالای حوزه تالیف دانشگاهی
مترجم کتاب «پلاستیسیته مهندسی» در ادامه درباره وضعیت تالیف مشترک کتاب دانشگاهی به قلم مدرس  و دانشجو عنوان کرد: حوزه تالیف دانشگاهی، از حساسیت بالاتری برخوردار است و باید با نگاه سخت‌گیرانه‌تری به بررسی آن اقدام کرد.
 
ابری‌نیا با تأکید بر نظارت قوی بر تولید کتاب‌های تالیفی به قلم مشترک مدرس و دانشجو افزود: برخلاف روند تولید کتاب ترجمه‌ای نباید در روند تولید منابع تالیفی از وجود دانشجو بهر‌ه ‌گرفت؛ به‌عبارتی دیگر مجموع کار تالیفی باید از سوی مدرس و البته با تاکید بر کار گروهی صورت بگیرد.
 
 کار گروهی در تالیف دانشگاهی، برای تبادل دیدگاه‌ها
وی اظهار کرد: تولید کتاب دانشگاهی باید به قلم مدرسی باسابقه بیش از 20 سال منتشر یا در قالب یک کار گروهی تدوین و تولید شود. کار گروهی در تالیف دانشگاهی، به‌منظور تبادل دیدگاه‌های متنوع جمعی از مدرسان است. تولید کتاب تالیفی مشترک استاد و دانشجو منجر به انتشار کتاب‌هایی می‌شود که در اصل ترجمه بوده و نتیجه گرد‌آوری مطالب چند کتاب در یک کتاب است.    
        
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم درباره تخلف ادامه داد: با فرض این موضوع که در انتشار کتاب دانشگاهی که نتیجه کار مشترک مدرس و دانشجو بوده، تخلفی صورت گرفته، یعنی مدرس کتاب را بدون درج نام دانشجو منتشر کرده باشد، آسیب‌جدی به حوزه نشر دانشگاهی وارد می‌کند اما باید توجه داشت که در ارتباط با مدرسان مطرح  و صاحبنظر دانشگاهی ما که در حوزه نشر دانشگاهی دارای جایگاه هستند، چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد. با اطمینان می‌گویم در برترین دانشگاه‌های کشور وقوع چنین تخلفاتی بسیار نادر است.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) – پربيننده ترين عناوين دانش‌و‌فناوری