نحوه طراحی سایت در کهکشان وب
نحوه طراحی سایت خوب چگونه است؟
برای آن که مدتی طولانی در فضای آنلاین باقی بمانید و در این کار موفق باشید، داشتن یک وبسایت خوب، لازمهکار شماست. چه یک وبلاگ خبری را مدیریت میکنید، یا یک وبسایت محتوایی یا یک فروشگاه اینترنتی، این سایت شما باید متفاوت از هزاران سایت دیگری باشد که همان کار را انجام میدهند. هرچه یک وبسایت بهتر بوده و کیفیت بالاتری داشته باشد، بازدیدهای بیشتر و با هدفتری از آن صورت خواهد گرفت.
مهندسین گوگل سالهاست که تلاش میکنند تا الگوریتم خود را آن قدر هوشمند سازند تا وبسایتهایی را که از کیفیت بالایی برخوردار هستند، مشخص کرده و رتبهبندی نمایند. این کار آسانی نیست که بگذاریم هر کاری با برنامه کامپیوتری تصمیمگیری شود نه یک انسان. با این وجود، به نظر میرسد که دو سال پیش، آنها با معرفی «پاندا»، کار درستی انجام دادند. تغییرات الگوریتمی پاندا، توانست مشخص نماید که کدام یک از وبسایتها بهتر از سایرین بوده و موقعیتی را در قسمتهای بالا برایشان در نظر گرفت.
من قصد ندارم وقت بیشتری را برای نظریهای که در مورد پاندا وجود دارد، صرف نمایم. آن چیزی که میخواهم در زیر توضیح دهم، این است که گوگل چه وبسایتهایی را خوب تشخیص داده و مهمتر این که شما چه کاری میتوانید انجام دهید تا مشخصات وبسایت خود را با استانداردهای گوگل هماهنگ کنید. فراموش نکنید که اگر وبسایتی از نظر گوگل کیفیت بالایی داشته باشد، از نظر سایر موتورهای جستجو نیز همین طور خواهد بود زیرا استانداردهای گوگل سختتر از Bing یا Yahoo هستند.
یک وبسایت خوب چگونه است؟
سالهاست که صنعت جستجوگرها در مورد نیاز به ایجاد محتوای خوب صحبت میکند و کارشناسان بزرگ به این گفته رسیدند که «محتوا حاکم است»، به این معنی که محتوا عامل موفقیت هر وبسایتی است.
این گفته درست است، اما آیا به این معناست که یک وبسایت با محتوای خوب، وبسایت خوبیست؟ پاسخ، خیر است. محتوای خوب کافی نیست. آن یکی از عواملی (مهمترین عامل) است که سایتهای بد را از خوب جدا میکند، اما محتوای خوب، به تنهایی پاسخگوی این معما نیست که میگوید مشخصات یک وبسایت خوب چیست.
المانهای نحوه طراحی سایت دارای مشخصات زیر است
-
محتوای منحصربه فرد– محتوا هم در خود سایت (به این معنی که هر صفحه باید محتوای خاص خود را داشته باشد و نباید صفحات با یکدیگر مشابه باشند)، و هم در مقایسه با سایر وبسایتها باید منحصربهفرد باشد.
-
تخصص– محتوا توسط کارشناسان و برمبنای تحقیق و تجربه ایجاد میشود. به عنوان مثال اگر موضوع به سلامتی مربوط باشد، توصیههای مربوطه باید توسط افراد واجد شرایطی ارایه گردد که میتوانند به لحاظ حرفهای در آن موضوع خاص آگاهی دهند.
-
قابلیت دسترسی- یک وبسایت خوب نسخههایی نیز برای کاربرانی که به کامپیوتر شخصی دسترسی ندارند دارد. مهم است که کاربران موبایل و تبلت هم بتوانند بدون وجود مشکل، از وبسایت استفاده نمایند.
-
قابلیت استفاده- آیا کاربر میتواند به آسانی وبسایت را هدایت کند؛ آیا وبسایت کاربرپسند است (آیا دارای استفاده آسان بوده و به آسانی فهمیده میشود؟)
-
توجه به جزییات– خواندن محتوا با تصاویر (اگر قابلاجرا باشد) و بدون اشتباهات نوشتاری و گرامری آسان است. آیا به نظر میرسد که صاحب سایت به آن چیزی که در صفحه منتشر میشود توجه دارد، یا هدف از راهاندازی وبسایت، داشتن محتوا برای مدیریت تبلیغات است؟
-
بهینه سازی– بهینه سازی یک وبسایت برای موتورهای جستجو مزایای زیادی دارد اما مهم است که این کار را بیش از حد انجام ندهیم. بهینهسازی نشدن محتوا برای یک وبسایت خوب ضروری است. این عقیده من است، گرچه افراد دیگر ممکن است با آن مخالف باشند، ولی این یک واقعیت است که بهینه سازی بیش از حد گاهی میتواند نتیجه معکوس داشته باشد. بدین دلیل که الگوریتمها گاهی میتوانند بهینه سازی افراطی را تلاش برای به بازی گرفتن سیستم تعبیر نمایند و آنها میتوانند برای جلوگیری از بروز آن، اقدام نمایند.
-
تعادل میان محتوا و تبلیغات– داشتن تبلیغ یا ترویج، برای یک وبسایت بد نیست اما اینها نباید مانع یافتن اطلاعات مورد نیاز کاربران شوند.
-
سرعت– سرعت عمل یک وبسایت خوب باید بالا باشد. رتبه یک وبسایت سریع، بالاتر است اما انجمنها و فروش بیشتر و خوانندگان وفادارتری نیز خواهد داشت.
-
اجتماعی– رسانه های اجتماعی زندگی ما را تغییر دادند، و آن راهی برای برقراری ارتباط و برآورد کیفیت است. انتظار میرود که یک محصول خوب بازدیدهای خوبی هم داشته باشد، مانند Facebook و Tweets. پیش از آن که تصمیم به خرید بگیرید، این عوامل اجتماعی را نیز آزمایش کنید. به همین ترتیب، از یک وبسایت خوب انتظار میرود که از نظر اجتماعی پذیرفته شده باشد، به عنوان مثال، داشتن هوادار در Facebook، و مشترکان RSS.
-
سرگرمی و تعامل با کاربر- آیا کاربران وقت کافی در سایت میگذرانند و پیش از ترک آن، بیش از یک صفحه میخوانند؟ آیا آنها با اضافه کردن توضیح، دادن پیشنهاد، وارد شدن در مکالمات، وغیره، با محتوا تعامل برقرار مینمایند؟
-
چگونه با رقابت مقایسه میشود- هنگامی که از یک کلمه خاص استفاده میکنید، آیا سایت شما از سایتهای رقیبتان بهتر است؟ اگر بدون تعصب قضاوت شود، آیا یکی از موقعیتهای بالا را به خود اختصاص خواهد داد؟
نحوه طراحی سایت مناسب چگونه است؟
توجه به خصوصیات وبسایت خوب که در بالا به آنها اشاره شد، در عمل چگونه امکانپذیر خواهد بود؟ امروز چه کاری میتوانید انجام دهید تا کیفیت و «اعتماد گوگل» را به سایت خود افزایش دهید؟ نحوه طراحی سایت چگونه باید باشد؟
-
سایت را از نظر منحصربه فرد بودن محتوا بررسی کنید- اطمینان حاصل نمایید که دارای محتوایی خاص در تمامی صفحات هستید. صفحات سایت را بررسی کنید و اگر مطلبی تکراری پیدا کردید، آن را حذف کرده یا شاخص برداری نمایید. اگر صفحاتی با محتوای مشابه دارید، آنها را با هم یکی کرده و صفحات را مجدداً بازیابی کنید.
-
اصل گوگل را اجرا نمایید– بایدی که همه ناشران انجام میدهند. هرصفحه وبسایت شما باید متعلق به یک نویسنده تأیید شده باشد.
-
محتوای خود را مرتب کنید– کلیه مقالات و صفحات را برای رفع اشتباهات نوشتاری و گرامر بررسی کنید. از علایم نگارشی درست استفاده نمایید. برای ساده خوانی، پاراگراف ها را کوتاه کرده و عکس یا تصویر اضافه کنید تا محتوای سایت را جالب و جذاب سازید.
-
بررسی کرده و ببینید که خوانندگان چه میخواهند– از ابزار واژگان کلیدی گوگل استفاده کنید تا بفهمید که مردم به دنبال چه چیزی هستند و به آنها محتوایی بدهید که میخواهند اما از بهینه سازی بیش از حد اجتناب نمایید. شما میتوانید یک محتوا را حول واژگان کلیدی بنویسید که آنها میفهمند اما سعی کنید پستهای خود را اجتماعی سازید. همیشه از بهینه سازی عناوین اجتناب کنید اما بین محتوای بهینه شده و بهینه نشده تعادل ایجاد نمایید.
-
میزان تبلیغات را در بالای متن کاهش دهید– گوگل وبسایتهایی را که در بالای متن تبلیغات زیادی داشته باشند، جریمه میکند. این از نظر کاربر نیز جالب نیست. اگر محتوای خوبی داشته باشید، تبلیغات زیر متن و مقالات، عملکرد بهتری خواهند داشت.
-
سرعت عملکرد وبسایت خود را بالا برید- وبسایت را با ابزار سرعت صفحه بررسی کنید و اطمینان حاصل نمایید که تا حد امکان سریع عمل مینماید. من میدانم که این آسانترین کار نیست اما بسیار مهم است.
-
رسانه های اجتماعی را رواج دهید– آیا صفحه Facebook دارید، آیا در Twitter، Pinterest و Google+ عضو هستید؟ اگر نه، فرصتهای بسیاری را از دست میدهید.
-
میزان Bounce rate از سایت را بررسی کنید– یکی از اقداماتی که لازم است مورد بررسی قرار دهید، میزان Bounce rate است. میزان پرش، درصد افرادی است که وبسایت شما را بدون بررسی سایر صفحات ترک کردند. شما باید میزان Bounce rate از سایت را هدف قرار داده و بنابراین دادهها را تحلیل نموده و مشخص نمایید که کدام یک از صفحات سایتتان میزان Bounce rate بیشتری داشتهاند و آنها را تصحیح کنید. اگرچه مت کاتس (رییس گروه کیفیت گوگل)، رسماً گفت که میزان Bounce rate عامل رتبهبندی نیست، بلکه مطمئناً عاملی است که میتواند به شما کمک کند تا وبسایتهایتان کیفیت بهتری داشته باشند.
-
رقابای خود را بررسی کنید- هنگامی که شخصی در مورد وبسایتی که رتبهبندی بالایی ندارد، به گوگل شکایت میکند، آنها گاهی این گونه به او جواب میدهند: برای ما دلیل بیاورید که وبسایت شما بهتر از سایتهایی است که ما موقعیتهای بالا را به آنها دادهایم. به عبارت دیگر، آن چه آنها به ما میگویند، این است که بروید و رقبایتان را بررسی کنید و سعی نمایید محتوا و وبسایتتان را بهتر سازید. در این کار اشتباهی وجود ندارد، در واقع این چیزی است که شما باید پیش از ایجاد محتوا انجام دهید. آن چه من پیش از نوشتن مقاله انجام میدهم، جستجو در گوگل برای واژگان کلیدی است که میخواهم مقاله من را رتبهبندی کرده و موقعیت بالاتری در صفحه اول پیدا نمایم. من چیزهایی را مانند طول محتوا، قدرت وبسایت و اختیار نویسنده بررسی کرده و سعی میکنم تا محتوای خود را بهتر و قابل استفادهتر سازم.
-
وبسایت خود را سالم و بدون اسپم نگاهدارید– یک وبسایت خوب بدون اسپم است. یکی از اشتباهاتی که وبسایتهای بزرگ انجام میدهند (فکر کنید روزنامهها) این است که تفاسیر خود را متعادل نمیکنند. در نتیجه شما تعداد بسیار زیادی نظریات دارای اسپم در زیر مقالاتشان میبینید که تجربه خوبی برای کاربر نیست. به عنوان یک قاعده کلی، لازم است وبسایت خود را از نظر نرمافزاری به روز نمایید تا بررسی کرده و اسپم یا نظرات نامناسب را حذف کنید.
من مطمئنم خصوصیات بسیار دیگری هم وجود دارند که وبسایتهای خوب را از سایرین متمایز میسازد اما راهنماییهای فوق حداقلهایی برای ایجاد وبسایت است که میتواند موجب ایجاد اعتماد در گوگل شده و کیفیت سایت را بالا برد.
امیدواریم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید. ما با همکاری مدرس گرامی جناب آقای محمدی دوره مبانی طراحی وب را آماده کرده ایم.
برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره بر روی لینک زیر کلیک کنید.
نوشته نحوه طراحی سایت در کهکشان وب اولین بار در یادآپ پدیدار شد.
مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
یادآپ