نحوه طراحی سایت در کهکشان وب

نحوه طراحی سایت خوب چگونه است؟

برای آن که مدتی طولانی در فضای آنلاین باقی بمانید و در این کار موفق باشید، داشتن یک وب­سایت خوب، لازمه‌کار شماست. چه یک وبلاگ خبری را مدیریت می­کنید، یا یک وب­سایت محتوایی یا یک فروشگاه اینترنتی، این سایت شما باید متفاوت از هزاران سایت دیگری باشد که همان کار را انجام می­دهند. هرچه یک وب­سایت بهتر بوده و کیفیت بالاتری داشته باشد، بازدیدهای بیشتر و با هدف‌تری از آن صورت خواهد گرفت.

مهندسین گوگل سال­هاست که تلاش می­کنند تا الگوریتم خود را آن قدر هوشمند سازند تا وب­سایت­هایی را که از کیفیت بالایی برخوردار هستند، مشخص کرده و رتبه­‌بندی نمایند. این کار آسانی نیست که بگذاریم هر کاری با برنامه کامپیوتری تصمیم­‌گیری شود نه یک انسان. با این وجود، به نظر می­رسد که دو سال پیش، آن­ها با معرفی «پاندا»، کار درستی انجام دادند. تغییرات الگوریتمی پاندا، توانست مشخص نماید که کدام یک از وب­سایت­‌ها بهتر از سایرین بوده و موقعیتی را در قسمت­های بالا برایشان در نظر گرفت.

من قصد ندارم وقت بیشتری را برای نظریه­ای که در مورد پاندا وجود دارد، صرف نمایم. آن چیزی که می­خواهم در زیر توضیح دهم، این است که گوگل چه وب­سایت­هایی را خوب تشخیص داده و مهمتر این که شما چه کاری می­توانید انجام دهید تا مشخصات وب­سایت خود را با استانداردهای گوگل هماهنگ کنید. فراموش نکنید که اگر وب­سایتی از نظر گوگل کیفیت بالایی داشته باشد، از نظر سایر موتورهای جستجو نیز همین طور خواهد بود زیرا استانداردهای گوگل سخت­تر از Bing یا Yahoo هستند.

یک وب­سایت خوب چگونه است؟

سال­هاست که صنعت جستجوگرها در مورد نیاز به ایجاد محتوای خوب صحبت می­کند و کارشناسان بزرگ به این گفته رسیدند که «محتوا حاکم است»، به این معنی که محتوا عامل موفقیت هر وب­سایتی است.

این گفته درست است، اما آیا به این معناست که یک وب­سایت با محتوای خوب، وب­سایت خوبیست؟ پاسخ، خیر است. محتوای خوب کافی نیست. آن یکی از عواملی (مهمترین عامل) است که سایت­های بد را از خوب جدا می­کند، اما محتوای خوب، به تنهایی پاسخگوی این معما نیست که می­گوید مشخصات یک وب­سایت خوب چیست.

 المان‌های نحوه طراحی سایت دارای مشخصات زیر است

  • محتوای منحصربه­ فردمحتوا هم در خود سایت (به این معنی که هر صفحه باید محتوای خاص خود را داشته باشد و نباید صفحات با یکدیگر مشابه باشند)، و هم در مقایسه با سایر وب­سایت­ها باید منحصربه­فرد باشد.

  • تخصص محتوا توسط کارشناسان و برمبنای تحقیق و تجربه ایجاد می­شود. به عنوان مثال اگر موضوع به سلامتی مربوط باشد، توصیه­های مربوطه باید توسط افراد واجد شرایطی ارایه گردد که می­توانند به لحاظ حرفه­ای در آن موضوع خاص آگاهی دهند.

  • قابلیت دسترسی- یک وب­سایت خوب نسخه­هایی نیز برای کاربرانی که به کامپیوتر شخصی دسترسی ندارند دارد. مهم است که کاربران موبایل و تبلت هم بتوانند بدون وجود مشکل، از وب­سایت استفاده نمایند.

  • قابلیت استفاده- آیا کاربر می­تواند به آسانی وب­سایت را هدایت کند؛ آیا وب­سایت کاربرپسند است (آیا دارای استفاده آسان بوده و به آسانی فهمیده می­شود؟)

  • توجه به جزییاتخواندن محتوا با تصاویر (اگر قابل­اجرا باشد) و بدون اشتباهات نوشتاری و گرامری آسان است. آیا به نظر می­رسد که صاحب سایت به آن چیزی که در صفحه منتشر می­شود توجه دارد، یا هدف از راه­اندازی وب­سایت، داشتن محتوا برای مدیریت تبلیغات است؟

  • بهینه­ سازیبهینه­ سازی یک وب­سایت برای موتورهای جستجو مزایای زیادی دارد اما مهم است که این کار را بیش از حد انجام ندهیم. بهینه­سازی نشدن محتوا برای یک وب­سایت خوب ضروری است. این عقیده من است، گرچه افراد دیگر ممکن است با آن مخالف باشند، ولی این یک واقعیت است که بهینه­ سازی بیش از حد گاهی می­تواند نتیجه معکوس داشته باشد. بدین دلیل که الگوریتم­ها گاهی می­توانند بهینه­ سازی افراطی را تلاش برای به بازی گرفتن سیستم تعبیر نمایند و آن­ها می­توانند برای جلوگیری از بروز آن، اقدام نمایند.

  • تعادل میان محتوا و تبلیغاتداشتن تبلیغ یا ترویج، برای یک وب­سایت بد نیست اما این­ها نباید مانع یافتن اطلاعات مورد نیاز کاربران شوند.

  • سرعتسرعت عمل یک وب­سایت خوب باید بالا باشد. رتبه یک وب­سایت سریع، بالاتر است اما انجمن­ها و فروش بیشتر و خوانندگان وفادارتری نیز خواهد داشت.

  • اجتماعیرسانه­ های اجتماعی زندگی ما را تغییر دادند، و آن راهی برای برقراری ارتباط و برآورد کیفیت است. انتظار می­رود که یک محصول خوب بازدیدهای خوبی هم داشته باشد، مانند Facebook و Tweets. پیش از آن که تصمیم به خرید بگیرید، این عوامل اجتماعی را نیز آزمایش کنید. به همین ترتیب، از یک وب­سایت خوب انتظار می­رود که از نظر اجتماعی پذیرفته شده باشد، به عنوان مثال، داشتن هوادار در Facebook، و مشترکان RSS.

  • سرگرمی و تعامل با کاربر- آیا کاربران وقت کافی در سایت می­گذرانند و پیش از ترک آن، بیش از یک صفحه می­خوانند؟ آیا آن­ها با اضافه کردن توضیح، دادن پیشنهاد، وارد شدن در مکالمات، وغیره، با محتوا تعامل برقرار می­نمایند؟

  • چگونه با رقابت مقایسه می­شود- هنگامی که از یک کلمه خاص استفاده می­کنید، آیا سایت شما از سایت­های رقیبتان بهتر است؟ اگر بدون تعصب قضاوت شود، آیا یکی از موقعیت­های بالا را به خود اختصاص خواهد داد؟

نحوه طراحی سایت مناسب چگونه است؟

توجه به خصوصیات وب­سایت خوب که در بالا به آن­ها اشاره شد، در عمل چگونه امکان­پذیر خواهد بود؟ امروز چه کاری می­توانید انجام دهید تا کیفیت و «اعتماد گوگل» را به سایت خود افزایش دهید؟ نحوه طراحی سایت چگونه باید باشد؟

  • سایت را از نظر منحصربه­ فرد بودن محتوا بررسی کنید- اطمینان حاصل نمایید که دارای محتوایی خاص در تمامی صفحات هستید. صفحات سایت را بررسی کنید و اگر مطلبی تکراری پیدا کردید، آن را حذف کرده یا شاخص ­برداری نمایید. اگر صفحاتی با محتوای مشابه دارید، آن­ها را با هم یکی کرده و صفحات را مجدداً بازیابی کنید.

  • اصل گوگل را اجرا نمایید بایدی که همه ناشران انجام می­دهند. هرصفحه وب­سایت شما باید متعلق به یک نویسنده تأیید شده باشد.

  • محتوای خود را مرتب کنید کلیه مقالات و صفحات را برای رفع اشتباهات نوشتاری و گرامر بررسی کنید. از علایم نگارشی درست استفاده نمایید. برای ساده ­خوانی، پاراگراف­ ها را کوتاه کرده و عکس یا تصویر اضافه کنید تا محتوای سایت را جالب و جذاب سازید.

  • بررسی کرده و ببینید که خوانندگان چه می­خواهند از ابزار واژگان کلیدی گوگل استفاده کنید تا بفهمید که مردم به دنبال چه چیزی هستند و به آن­ها محتوایی بدهید که می­خواهند اما از بهینه­ سازی بیش از حد اجتناب نمایید. شما می­توانید یک محتوا را حول واژگان کلیدی بنویسید که آن­ها می­فهمند اما سعی کنید پست­های خود را اجتماعی سازید. همیشه از بهینه­ سازی عناوین اجتناب کنید اما بین محتوای بهینه شده و بهینه­ نشده تعادل ایجاد نمایید.

  • میزان تبلیغات را در بالای متن کاهش دهید گوگل وب­سایت­هایی را که در بالای متن تبلیغات زیادی داشته باشند، جریمه می­کند. این از نظر کاربر نیز جالب نیست. اگر محتوای خوبی داشته باشید، تبلیغات زیر متن و مقالات، عملکرد بهتری خواهند داشت.

  • سرعت عملکرد وب­سایت خود را بالا برید- وب­سایت را با ابزار سرعت صفحه بررسی کنید و اطمینان حاصل نمایید که تا حد امکان سریع عمل می­نماید. من می­دانم که این آسان­ترین کار نیست اما بسیار مهم است.

  • رسانه­ های اجتماعی را رواج دهید آیا صفحه Facebook دارید، آیا در Twitter، Pinterest و Google+ عضو هستید؟ اگر نه، فرصت­های بسیاری را از دست می­دهید.

  • میزان Bounce rate از سایت را بررسی کنیدیکی از اقداماتی که لازم است مورد بررسی قرار دهید، میزان Bounce rate است. میزان پرش، درصد افرادی است که وب­سایت شما را بدون بررسی سایر صفحات ترک کردند. شما باید میزان Bounce rate از سایت را هدف قرار داده و بنابراین داده­ها را تحلیل نموده و مشخص نمایید که کدام یک از صفحات سایتتان میزان Bounce rate بیشتری داشته­اند و آن­ها را تصحیح کنید. اگرچه مت کاتس (رییس گروه کیفیت گوگل)، رسماً گفت که میزان Bounce rate عامل رتبه‌­بندی نیست، بلکه مطمئناً عاملی است که می­تواند به شما کمک کند تا وب­سایت­هایتان کیفیت بهتری داشته باشند.

  • رقابای خود را بررسی کنید- هنگامی که شخصی در مورد وب­سایتی که رتبه­بندی بالایی ندارد، به گوگل شکایت می­کند، آن­ها گاهی این گونه به او جواب می­دهند: برای ما دلیل بیاورید که وب­سایت شما بهتر از سایت­هایی است که ما موقعیت­های بالا را به آن­ها داده­ایم. به عبارت دیگر، آن چه آن­ها به ما می­گویند، این است که بروید و رقبایتان را بررسی کنید و سعی نمایید محتوا و وب­سایتتان را بهتر سازید. در این کار اشتباهی وجود ندارد، در واقع این چیزی است که شما باید پیش از ایجاد محتوا انجام دهید. آن چه من پیش از نوشتن مقاله انجام می­دهم، جستجو در گوگل برای واژگان کلیدی است که می­خواهم مقاله من را رتبه­بندی کرده و موقعیت بالاتری در صفحه اول پیدا نمایم. من چیزهایی را مانند طول محتوا، قدرت وب­سایت و اختیار نویسنده بررسی کرده و سعی می­کنم تا محتوای خود را بهتر و قابل استفاده­تر سازم.

  • وب­سایت خود را سالم و بدون اسپم نگاهداریدیک وب­سایت خوب بدون اسپم است. یکی از اشتباهاتی که وب­سایت­های بزرگ انجام می­دهند (فکر کنید روزنامه­ها) این است که تفاسیر خود را متعادل نمی­کنند. در نتیجه شما تعداد بسیار زیادی نظریات دارای اسپم در زیر مقالاتشان می­بینید که تجربه خوبی برای کاربر نیست. به عنوان یک قاعده کلی، لازم است وب­سایت خود را از نظر نرم­افزاری به روز نمایید تا بررسی کرده و اسپم یا نظرات نامناسب را حذف کنید.

من مطمئنم خصوصیات بسیار دیگری هم وجود دارند که وب­سایت­های خوب را از سایرین متمایز می­سازد اما راهنمایی­های فوق حداقل­هایی برای ایجاد وب­سایت است که می­تواند موجب ایجاد اعتماد در گوگل شده و کیفیت سایت را بالا برد.

امیدواریم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید. ما با همکاری مدرس گرامی جناب آقای محمدی دوره مبانی طراحی وب را آماده کرده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دوره مبانی طراحی وب

 

نوشته نحوه طراحی سایت در کهکشان وب اولین بار در یادآپ پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
یادآپ