تزیینات شهری


یک کارشناس هنری گفت: زیباسازی در تهران در اغلب موارد، بزک است که این نوع زیباسازی گاهی شلوغی و تراکم شهر تهران را تشدید می‌کند.


بهنام کامرانی ،درباره شاخصه‌های مهم در زیبایی شهری گفت: زیبایی شهری به مسائل شهرسازی، فضای سبز، مبلمان شهری و زیباسازی برمی‌گردد که باید با یکدیگر هماهنگ باشند. طراحی یک شهر و مسائل مربوط به شهرسازی، ارتباط تنگاتنگی با مسئله زیباسازی پیدا می‌کند و اگر آن‌ها زیرساخت‌های غلطی داشته باشند، زیباسازی نمی‌تواند مۆثر باشد.

این نقاش افزود: زیباسازی در شهر تهران در بسیاری از موارد، یک بزک است که گاهی این نوع زیباسازی، می‌تواند حتی شلوغی و تراکم شهر تهران را تشدید کند. به نظر من باید هر یک از مۆلفه‌ها به صورت جداگانه تحلیل شوند. برای مثال مبلمان شهری در تهران چه مۆلفه‌هایی می‌تواند داشته باشد یا برای محله چه ویژگی‌هایی را باید مدنظر قرار داد. هویت‌سازی در زیباسازی بسیار امر مهمی است.

وی تصریح کرد: در شهرهایی مثل رم، شهرداری و شهرسازی کنترل روی ارتفاع و رنگ‌ ساختمان‌ها دارد تا از حریمی که مشخص شده تعارض نکنند تا هویت شهر رم حفظ شود. این مسئله در تهران کنترلش را از دست داده است.

باید به شهرک‌هایی که ساخته می‌شود و همچنین بافت‌های فرسوده که می‌توانند تغییر کاربردی پیدا کنند توجه شود و روی آن‌ها برنامه‌ریزی کرد. یکی از مسائل مهمی که باید به آن‌ توجه کرد، مسئله میدان‌ها است.

ما میدان‌های خیلی وسیعی در شهر تهران نداریم و به آن توجه نمی‌کنیم که در شهر نقش مهمی ایفا می‌کنند.

کامرانی ادامه داد: مسائل دیگری نیز وجود دارد، از جمله پارک‌ها و نورپردازی‌ در سطح شهر که شهرداری و سازمان زیباسازی در سال‌های اخیر به این مسئله توجه کرده است.

من جای همایش‌ها و هنرمندانی که به طور مستقل روی این مسئله کار کنند و مقاله بنویسند را خالی می‌بینیم. هر چه جلوتر می‌رویم می‌بینیم شهری مانند تهران به دلیل تراکم و شلوغی و همچنین کمبود فضای سبز، آثار تخریبی زیادی روی شهروندانش می‌گذارد.

کامرانی درباره‌ی مجسمه‌هایی که از کشورهای خارجی به ویژه چین خریداری شده و در سطح شهر نصب می‌شوند، گفت: من با این مسئله مخالفم؛ مگر در صورتی که نمونه‌هایی در میادینی که با نام‌ همان فرهنگ طراحی شده است، نصب شوند و فقط به جهت معرفی آن‌ فرهنگ مطرح شوند

وی درباره‌ی عوامل مخرب در چهره شهر گفت: عوامل زیادی در تخریب چهره شهر دخیل هستند. از برچسب‌های کوچکی که روی درب خانه‌ها می‌چسبانند گرفته تا میله‌هایی که در وسط خیابان‌ها نصب می‌شوند که کارشناس و طراحی روی آن نظر نداده‌اند و در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که این میله‌ها با سرعت نصب می‌شوند و بعد به دلیل شکل و جای نامناسبش برداشته می‌شوند و می‌بینیم که هنوز در کارهای شهرداری آزمون و خطا وجود دارد و فکر می‌کنم با هم فکری با کارشناسان طراح می‌تواند شکل درست و بهتری پیدا کند.

این کارشناس هنری در ادامه گفت: در برخی مناطق بیلبوردها و تابلوهای دیجیتالی به قدری زیاد شده است که باعث آلودگی بصری می‌شود و مهم است که در نصب آن‌ها، طراح و کارشناس نظر دهد. اما اکنون مسئله سرمایه‌ است که حرف اول را می‌زند و گاهی باعث آلودگی بصری می‌شوند.

کامرانی درباره‌ی مجسمه‌هایی که از کشورهای خارجی به ویژه چین خریداری شده و در سطح شهر نصب می‌شوند، گفت: من با این مسئله مخالفم؛ مگر در صورتی که نمونه‌هایی در میادینی که با نام‌ همان فرهنگ طراحی شده است، نصب شوند و فقط به جهت معرفی آن‌ فرهنگ مطرح شوند. در غیر این صورت ما خوشبختانه مجسمه‌ساز، دانشجو و هنرمند زیاد داریم که شهرداری نه تنها باید از آن‌ها کمک بگیرد، بلکه باید به آن‌ها هم کمک کند تا بتوانند از فکر، ایده و مسئله فرهنگی و هنری آن‌ها در سطح شهر استفاده کنند.

در بسیاری از کشورها مکان‌هایی بودند که تغییر کاربری دادند یا ساخته شدند مخصوص هنرمندان تا آن‌ها به طور مستقل کار کنند. با توجه به این میزان فارغ‌التحصیل از رشته‌های هنر داریم، این حمایت می‌تواند حمایتی مثبت باشد که در شهر هم تأثیرگذار خواهد بود.

بخش هنری تبیان


منبع:

ایسنا


سايت موسسه فرهنگی تبیان > بخش هنری