هنرمندان در جشن درختکاری

بخش هنری تبیان

به گفته مسوولان، درحال حاضر سرانه فضای سبز تهران به ۱۶ مترمربع برای هر نفر در بخش درون شهری رسیده است این در حالی است که در بخش برون شهری یا کمربند سبز شهر تهران به ۳۸ هزار و ۷۰۰ هکتار رسیده ایم که در حال حاضر سرانه فضای سبز برون شهری به ۲۴ متر برای هر شهروند رسیده که تا پایان برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، طرح ۵۰ هزار هکتاری تکمیل خواهد شد. با توجه به اهمیت این موضوع در طول این سال ها، روز پانزدهم اسفند (ششم مارس) یا روز درختکاری و برگزاری برنامه های مرتبط با این روز بهانه ای شده تا چهره کلانشهر آلوده تهران برای چندروزی هم که شده کمی متفاوت شود. در کنار انتشار فراخوان های مختلفی برای کاشت درخت در این روز، هستند چهره های فرهنگی و هنری ای که به صورت های مختلف نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و دیگر شهروندان تهرانی را هم برای این کار دعوت می کنند.
کانون تصویرگران امید نگارخانه آبی کارگاه تصویرسازی «درخت را روی کاغذ می نشانم»را به بهانه این روز برگزار می کند؛ کارگاهی که قرار است امروز از ساعت ٩ تا ١۴ برگزار شود. در این برنامه ٣٠ تن از تصویرگران با حضور در ایستگاه مترو شهدا به خلق آثاری با موضوع حفظ محیط زیست و از بین رفتن جنگل ها می پردازند. هنرمندان عرصه سینما هم مانند سال گذشته با کاشت درخت در این رویداد شرکت می کنند. هنرمندان سینمای ایران، در مراسم ویژه به صورت نمادین و برای ترویج سنت درختکاری، چند اصله نهال را غرس می کنند.
این مراسم با حضور اهالی سینما، ساعت ١۵ در ساختمان شماره ٢ خانه سینما (خیابان وصال) شروع می شود. خانه هنرمندان ایران هم در این روز میزبان هنرمندان مختلف خواهد بود.
بهزاد شیشه گران یکی دیگر از هنرمندانی است که بخشی از فعالیت هایش را در طول این سال ها به طراحی پوسترهایی مرتبط با اخبار و موضوعات اجتماعی اختصاص داده، در تازه ترین پوسترش با موضوع «روز درختکاری» به استقبال این روز رفته است. بهزاد شیشه گران در یادداشتی که به بهانه این پوستر منتشر کرده می نویسد: «١۵ اسفند، جشن دوستی ایرانی ها با طبیعت زیبا و باطراوت است. پانزدهم اسفندماه، روز شاد و
به یادماندنی است. هر کسی از کوچک و بزرگ، می کوشد تا با کاشتن نهالی در دل خاک، نقشی در پاکیزگی هوا و سرسبزی مناظر عمومی داشته باشد و با این کار، به پیشواز بهاری دل انگیز و باصفا برود. حفاظت از درختان و جنگل ها و جلوگیری از نابودی آنها نیازمند عزم همگانی است. متاسفانه عده ای افزون بر نابودی درختان پرشمار، اقدام به قطع گونه های کمیاب درختی نیز می کنند. درختان از پربارترین نعمت های طبیعت هستند. درختان از منابع طبیعی و جزو ثروت های ملی هر کشوری به شمار می آیند. درنتیجه حفظ و نگهداری آنها وظیفه ای ملی و همگانی است.»
تشکیل کمپین «هر تهرانی یک درخت» یکی از برنامه هایی بود که هفته گذشته عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی تهران از آن خبر داد. در این کمپین از هنرمندان عرصه گرافیک و تصویرسازی، دعوت شد تا طرح های خودشان را درباره این موضوع ارایه کنند که حاصل آن طرح ها و تبلیغاتی بود که در روزهای میانی اسفندماه در سطح شهر دیده شد و با اعلام برنامه های مختلف درختکاری از طرف دیگر نهادها در هفته پیش رو ادامه پیدا کرد. شیشه گران در بخش دیگری از یادداشتش درباره شرکت در چنین برنامه هایی می نویسد: «بنده به دعوت فرهنگسرای ارسباران در روز ١٨ اسفند، در پارک گفت وگو درختی خواهم کاشت با این شعار که «هر ایرانی یک نهال هدیه به فردای ایران». خوشبختانه در رسانه های مختلف به موضوع این روز پرداخته اند و من نیز پوستری به مناسبت ١۵ اسفند، روز درختکاری و پاسداشت طبیعت ایران طراحی کرده ام که تقدیم به همه دوستداران طبیعت می کنم.»
این نخستین بار نیست که شیشه گران در واکنش به مسائل و اخبار زیست محیطی در ایران پوستری را طراحی می کند. چندی پیش آلودگی هوای تهران و همزمانی اش با روز ملی هوای پاک باعث شد تا این هنرمند با انتشار پوستری با عنوان «تهران در اغما» نسبت به این مساله واکنش نشان دهد. او که سابقه طراحی پوسترهای سیاسی را در کارنامه کاری اش دارد از معدود هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی بود که در واکنش به اتفاقات دیگری از جمله زلزله های رودبار، بم، آذربایجان شرقی و بوشهر و هم دردی با خانواده های قربانیان این زلزله ها پوسترهایی را طراحی کرد.


منبع: اعتماد/ علی مطلب زاده

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش هنری