کسب و کار های بزرگ – قسمت اول

نقش تجارت الکترونیک در  کسب و کار های بزرگ جهان امروز غیر قابل انکار است. همچنین باید نسبت به نقش آن در سالهای آینده با دقت نگریست و از قدرت آن به خوبی استفاده کرد. در راه استفاده ی مؤثر از ابزارهای تجارت الکترونیکی از مهمترین عوامل داشتن اطلاعات کافی ولازم در مورد قابلیت‌ها و سناریو‌های مختلف آن است.

در این میان یک نوع خاص از فروش الکترونیکی به نام فروشگاه های الکترونیکی بسیار پرقابلیت و موفق نشان داد. به طوری که سایت ebay  به عنوان یکی از نمونه‌های موفق حراجی الکترونیکی توانست در سال ۲۰۰۶ حدود ۵۰ میلیارد دلار مبادلات مختلف را امکان پذیر کند که در صورتی که این سایت وجود نمی‌داشت تقریبا هیچ یک از این معاملات انجام نمی‌شد.

ای بی شرکت چند ملیتی آمریکایی فعال در زمینه خرید و فروش اینترنتی است که ساختمان مرکزی آن در سن خوزه، کالیفرنیا قرار دارد. ای بی توسط “پیر امیدیار”، برنامه نویس ایرانی-آمریکایی که در فرانسه متولد شده است، در سال ۱۹۹۵ و به نام آکشن وب تاسیس شد.

ای بی یکی از نمونه های مطرح کسب موفقیت در دنیای اینترنت محسوب می شود. شرکتی که در کمال سادگی فعالیت خود را آغاز کرد، در حال حاضر به کسب و کاری چند میلیارد دلاری مبدل شده است.

از نخستین کالاهایی که در آکشن وب به فروش رسید یک نشانگر لیزری شکسته به قیمت ۱۴٫۸۳ دلار بود. امیدیار که شگفت زده شده بود با خریدار تماس گرفته تا مطلع شود آیا وی از شکسته بودن نشانگر آگاه بوده و خریدار در پاسخ خود را مجموعه دار نشانگرهای لیزری شکسته معرفی کرد.

تاسیس این شرکت توسط آقای پیرامیدیار انجام شده‌است که یک ایرانی الاصل است و در کشور امریکا زندگی می‌کند. همسر پیر که در کار بازاریابی برای جعبه‌های شکلاتی به نامPEZ بود از پیر به عنوان یک پیشنهاد درخواست کرد که برای او یک وبسایت طراحی کند که در آن بتواند اطلاعات این محصولات را به نمایش بگذارد و آن ها را به فروش برساند. مورد مصرف این جعبه‌های شکلات¬ها برای افراد کلکسیونری بود که به شخصیت¬هایی که عکسشان روی این جعبه‌ها کشیده می‌شد علاقه داشتند.

در نتیجه امکان داشت که این افراد بخواهند بر سر خرید یک جعبه ی شکلات با هم رقابت کنند. به همین دلیل موضوع حراجی مطرح شد که در آن برای خرید هر کدام از این جعبه‌ها مشتریان می‌توانستند پیشنهادی بدهند و هر کسی که بیشترین پیشنهاد را می‌داد برنده ی آن جعبه می‌شد و در ازای پرداخت مبلغ پیشنهادیش صاحب آن می‌گردید.

پیر امیدیار به تدریج با دریافت حق مبادله در این بازار اینترنتی که به سرعت رو به رشد بود درآمد کسب می‌کرد. وی در ابتدا با این کار به صورت یک کار پاره وقت برخورد می‌کرد اما زمانی که چک اول ماهش به مبلغ ۱۰ هزار دلار در ماه رسید کار اصلیش را رها کرد و تمام وقتش را بر روی ebay گذاشت.

این اتفاقات در سال ۱۹۹۶ به وقوع پیوستند تا اینکه امروز فروشگاهeBay به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان مطرح شده‌است. پیر امیدیار همکنون یکی از سهام داران اصلی ebay است.

این شرکت که حدود ده سال از فعالیت آن می‌گذرد به موفقیت‌های بسیار گسترده ی جهانی دست پیدا کرده‌است که باعث شده‌است بتواند شرکت‌های بسیار بزرگ دیگری را در زمینه ی تجارت الکترونیک خریداری کند. مثل شرکت PayPal،SkypeوGumtree که هر کدام از نمونه‌های بسیار موفق تجارت الکترونیکی هستند. تعدا ثبت نام کنندگان در وب سایت این شرکت در سال ۲۰۰۶به ۱۸۰ میلیون نفر می‌رسیدند و از این تعداد ۷۲ میلیون کاربر فعال وجود داشته‌اند که به طور قطع این تعداد تا کنون افزایش فراوانی داشته‌است. دلیل آن هم اینکه این آمارها رشدی معادل ۳۰ درصد نسبت به سال قبل خود داشته‌اند.

حجم مبدلاتی که توسط وب سایت ebay در این سال صورت گرفته بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار بوده‌است که از این مقدار حدود ۱۰ درصد آن سهم خود ebay به عنوان سود بوده‌است.

این سایت ۲۶ امین وب سایت پربیننده ی دنیاست که در سایت alexa رده بندی شده‌است.

لازم به ذکر است که این شرکت در سال ۲۰۰۶دارای حدود ۱۱۲۰۰ کارمند بوده‌است که در دفاتر آن در سراسر دنیا مشغول به کار هستند. دفتر اصلی این شرکت در ایالات متحده و در شهر سن خوزه واقع است.

هر روز نزدیک به ۳۶ میلیون کالای مختلف برای فروش بر روی این سایت قرار می‌گیرند و شغل حدود ۵۰۰ هزار نفر در جهان از طریق ebay تامین شده‌است.

این آمارهای تقریبا باور نکردنی باعث می‌شوند تا پی ببریم که در دنیای تجارت الکترونیکی چه می‌گذرد و لزوم وجود اراده ی قوی در زمینه ی برقراری این فضا در کشور ثابت می‌شود. شعار این شرکت بسیار مرتبط با یکی از فواید اصلی تجارت الکترونیک است.پیروزمندانه خرید کنید و هر چیزی که وجود دارد را می‌توانید از ebay بگیرید.

وجود سیستم‌های شهرت و اعتبار مشتریان و همچنین استفاده از سیستم‌های پرداخت امن اینترنتی و سریع در آن از جمله سیستم PayPal از دلایل دیگر موفقیت گسترده ی ebay بوده‌اند. در مورد شعار دوم هم قابل ذکر است که موارد بسیار عجیبی بر روی این وب سایت تا کنون قرار گرفته‌اند. از جمله چندین جت جنگنده و حتی یک دانه ی معمولی ذرت بو داده که به قیمتی حدود ۱٫۵ دلار به فروش رفت.

در طول این سال‌ها تنها فعالیتی که این وب سایت به آن پرداخته‌است حراجی الکترونیکی نبوده‌است. بلکه در این وب سایت سرویس‌های بسیار زیادی وجود دارند از جمله امکان فروش با قیمت ثابت که تجارتی در حال رشد در ebay است. در ادامه در مورد سرویس‌های مختلفی که ebay ارائه می‌دهد بحث خواهیم کرد.

ebay سرویس‌های بسیار متنوع و کار آمدی را برای کاربرانش فراهم کرده‌است که می‌توانیم به صورت فهرست وارد چندین مورد اصلی آن را اینگونه بیان کنیم:

۱. حراجی الکترونیکی: به این مورد به صورت مبسوط خواهیم پرداخت اما به عنوان یک توضیح کوتاه فروشنده یک کالا را روی وب سایت قرار می‌دهد، سپس یک قیمت پایه برای حراجی آن تعیین می‌کند و نیز یک زمان مشخص را برای اتمام زمان حراجی اعلام می‌کند (۱ روز، ۳ روز، …) که در پایان آن به بیشترین قیمت پیشنهادی کالا تحویل داده می‌شود.

۲. همین حالا بخرید : علاوه بر اینکه کسی قیمت پایه‌ای را برای حراج کالایش تعیین می‌کند می‌تواند یک قیمت ثابت را معرفی کند که هر کسی که خواست بدون شرکت در حراجی با پرداخت آن قیمت صاحب کالا شود. در حقیقت یک جور تعیین سقف برای حراجی است.

۳. قیمت ثابت : در این مدل فرد فروشنده یک قیمت ثابت را برای فروش کالایش تعیین می‌کند و اولین فردی که بتواند با آن قیمت کالا را خریداری کند صاحب آن کالا می‌شود.

۴. همان حالا بخواهید (مطرح کردن نیازها): در این سیستم برای مثال یک مشتری اعلام می‌کند که حاضر است یک ماشین با مدلX را با قیمتY خریداری کند، سپس فروشندگان در میان مشتریان جستجو می‌کنند و فردی که مناسب کالایشان است پیدا می‌کنند و در این صورت کالا را به او می‌فروشند.

۵.ebay Stores: سرویس دیگری کهeBay به مشتریانش ارائه می‌دهد استفاده از امکان راه اندازی فروشگاه‌های شخصی است که در آن امکانات پرداخت و قرار دادن کالا برای فروش با قیمت ثابت فراهم است. در نتیجه یک درگاه برای فروشگاه‌های دیگر هم قرار می‌گیرد.

۶. Half.com: یکی از وب سایت‌های زیر مجموعه ی ebay است که در آن چندین نوع کالای خاص با قیمت ثابت به فروش می‌رسند. از جمله ی این کالاهاCDها وDVDها و کتاب‌های مختلف و بازی‌های رایانه‌ای و ابزارهای این بازی‌ها هستند.

۷. نظرات و راهنمایی‌ها: دو سرویس دیگر از ebay نظرات و راهنمایی‌ها هستند. که در ادامه به صورت مفصل توضیح داده خواهند شد.

۸. سیستم‌های مدیریت بازار: همان طور که پیش این ذکر شد در ebay افرادی وجود دارند که شغلشان را طریق واسطه گری بوسیله ی این سایت می‌گذرانند. به این معنی که آماده هستند تا کالای شما را روی ebay به فروش برسانند و مقداری هم دستمزد دریافت می‌کنند. این افراد معمولا تعداد بسیار زیادی از کالاهای در حال حراجی دارند که باید به آن¬ها رسیدگی کنند. در عین حال در حراجی کالاهای دیگری هم شرکت می‌کنند و آن¬ها هم تعداد زیادی را در بر می‌گیرند. در نتیجه این افراد نیاز به نرم افزار‌های تحت وبی دارند که توسط ebay تامین شده باشند و امکانات کافی را برای مدیریت این تعداد زیاد کالا به آنها بدهد. این افراد با پرداخت مبالغی به ebay نسخه‌های مختلفی از این نرم افزار را دریافت می‌کنند.

نوشته کسب و کار های بزرگ – قسمت اول اولین بار در LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses